هندسة الانتباه

العلوم والفنون والآداب

 

صاحب مصنع صابون كان عنده مشكلة كبيرة أثرت على سمعة المصنع .. المشكلة إن كان في علب صابون فاضية بسبب خطأ ف ماكينة التعبئة نتيجة سرعة خط الانتاج .. جاب شوية ناس مهندسين وقالوله الحل جهاز ليزر يتحط على السير عشان يكشف العلب الفاضية و الجهاز ده هيتكلف ١٠٠ الف دولار !
صاحب المصنع كان مضطر يوافق عشان يحافظ على سمعة مصنعه .. و هو قاعد ف مكتبه دخل عليه عامل قاله أنا عاوز ١٠٠ دولار و أحل المشكلة !
صاحب المصنع سمع للعامل و اداله الفلوس .. راح العامل جاب مروحة حطها على خط الانتاج .. العلب الفاضية كانت بتطير من هوا المروحة و العلب المليانة بتعدي عادي !!!
عشان كده لازم تسمع لكل واحد في فريق عملك باهتمام .. ربما العامل البسيط عنده برؤيته حل أفضل من الخبراء .. اسمع و شارك الناس و خليهم يفكروا و يحسوا انهم بيساهموا في القرار هتنجح بنجاحهم .. الافكار اللي هتخرج من عشرة بيفكروا غير الفكرة اللي هتخرج من واحد مهما كان !
القياده_فن....

 

  • Currently 5/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
1 تصويتات / 85 مشاهدة
نشرت فى 11 يونيو 2020 بواسطة elhaisha

ساحة النقاش

محمود سلامة محمود الهايشة

elhaisha
محمود سلامة الهايشة - باحث، مصور، مدون، قاص، كاتب، ناقد أدبي، منتج ومخرج أفلام تسجيلية ووثائقية، وخبير تنمية بشرية، مهندس زراعي، أخصائي إنتاج حيواني أول. - حاصل على البكالوريوس في العلوم الزراعية (شعبة الإنتاج الحيواني) - كلية الزراعة - جامعة المنصورة - مصر- العام 1999. أول شعبة الإنتاج الحيواني دفعة »

ابحث

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

1,849,483