لغة عربية وأدب وشعر وأراء

edit

 

حمل هذا الكتاب فهو مفيد لكل دارسي ومعلمي ومحبي اللغة العربية لما فيه من مادة قيمة لا غني عنها لفهم الامثال والمصطلحات وعمق الكلمة التي تحمل في طيها اكثر من معني - كتاب الامثال لمحبي التعمق في اللغة العربية وتصحيح كلماتها

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 1922 مشاهدة

  الايام / قصة حياة : - طه حسين - عميد الآدب العربي

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 2365 مشاهدة

مصطفى صادق عبد الرزاق 
مصطفى صادق عبد الرزاق بن سعيد بن أحمد بن عبد القادر الرافعي (1298 هـ- 1356 هـ الموافق 1 يناير 1880 - 14 مايو 1937 م) ولد في بيت جده لأمه في قرية "بهتيم" بمحافظة القليوبية في أول وعاش حياته في طنطا . ينتمي الي مدرسة المحافظين وهي مدرسة شعرية تابعة للشعر الكلاسيكي .
وأصله من مدينة طرابلس في لبنان وما زالت أسرة الرافعى موجودة فيها حتى الآن, أما الفرع الذي جاء إلى مصر من اسرة الرافعى فإن الذي اسسه هو الشيخ محمد الطاهر الرافعى الذي وفد إلى مصر سنة 1827, ليتولى قضاء المذهب الحنفي أى مذهب أبي حنيفة النعمان بأمر من السلطان العثمانى حيث كانت مصر حتى ذلك الحين ولاية عثمانية.                                                        مصطفى صادق الرافعى 
اسلمى يا مصر 

اسلمي يا مصر إنني الفدا
ذي يدي إن مدت الدنيا يدًا
أبدًا لن تستكيني أبدًا
إنني أرجو مع اليوم غدًا
ومعي قلبي وعزمي للجهاد
ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
لكِ يا مصر السلامة
وسلامًا يا بلادي
إن رمى الدهر سهامه
أتقيها بفؤادي
واسلمي في كل حين
أنا مصري بناني من بنى
هرمَ الدهر الذي أعيا الفنا
وقفة الأهرام فيما بيننا
لصلوف الدهر وقفتي أنا
في دفاعي وجهادي للبلاد
لا أميل لا أمل لا ألين
لكِ يا مصر السلامة
وسلاما يا بلادي
إن رمى الدهر سهامه
أتقيها بفؤادي
واسلمي في كل حين
ويك يا من رام تقييد الفلك
أي نجم في السما يخضع لك
وطن الحرِّ سمًا لا تمتلك
والفتى الحرُّ بأُفْقِه مَلَكْ
لا عَدَا يا أرضَ مِصْر فيكِ عاد
إننا دون حماكِ أجمعين
لكِ يا مصر السلامة
وسلاما يا بلادي
إن رمى الدهر سهامه
أتقيها بفؤادي
واسلمي في كل حين
للعلا أبناء مصرَ للعلا
وبمصرَ نملك المستقبلا
وا فدًا لمصرِنا الدنيا فلا
نضعُ الأوطان إلا أولاً
جانبي الأيسر قلبه الفؤاد
وبلادي هِي لي قلبي اليمين
لكِ يا مصر السلامة
وسلاما يا بلادي
إن رمى الدهر سهامه
أتقيها بفؤادي
واسلمي في كل حين

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 699 مشاهدة


ولد بليغ عبد الحميد حمدي مرسي فى حى شبرا – من جذور تمتد لصعيد مصر – فى 7 أكتوبر 1932 ، و كان والده يعمل أستاذا للفيزياء فى كليه العلوم بجامعه فؤاد الأول ( جامعه القاهره حاليا ) ..

 

 بدأ شغفه بالموسيقى يظهر منذ الصغر ، حيث أتقن العزف على العود ، ولم يكن يتعدى التاسعه من العمر ، وفى سن الثانية عشر حاول الالتحاق بمعهد فؤاد الأول للموسيقى ، الا أن سنه الصغير حال دون ذلك ..
 
التحق بمدرسه شبرا الثانويه ، فى الوقت الذى كان يدرس فيه أصول الموسيقى فى مدرسه عبد الحفيظ امام للموسيقى الشرقيه ، ثم تتلمذ بعد ذلك على يد درويش الحريرى و تعرف من خلاله على الموشحات العربيه ..
 
 بعد انتهاء الدراسه الثانويه ، التحق بليغ بكليه الحقوق و درس – فى نفس الوقت - الموسيقى بشكل اكاديمى فى معهد فؤاد الأول للموسيقى ( معهد الموسيقى العربيه حاليا ) ..
 
 كان السيد ( محمد حسن الشجاعى ) مستشار الاذاعه المصريه فى ذلك الوقت يرى أن بليغ يصلح لأن يكون مغنيا ، و أقنعه بترك دراسه الحقوق ومحاوله احتراف الغناء ، وعهد اليه بالغناء فى بعض برامج الاذاعه وبالفعل سجل بليغ أربع أغنيات للاذاعه من ألحان عبد العظيم محمد / رؤوف ذهني / محمد عمر و فؤاد حلمى ..
 
 و كان تفكير بليغ متجها صوب مجال موسيقى آخر ، ألا و هو مجال التلحين – و ليس الغناء – و لحن فى عام 1954 – بناء على هذا التفكير – أغنيتين لفايده كامل-زميلته السابقه فى كليه الحقوق- هما ( ليه لأ – ليه فاتنى ليه ) وذلك من خلال فرقه ساعه لقلبك ..
 
توطدت علاقته بالفنان العظيم (محمد فوزي) ، الذى أعطاه فرصه التلحين لكبار المطربين و المطربات من خلال شركه (مصرفون) التى كان يملكها ، و فى عام 1957 قدم بليغ أولى ألحانه لعبد الحليم حافظ (تخونوه) والتى كان من المفترض أن تغنيها ليلى مراد فى البدايه ..
 
 كانت النقله النوعيه لبليغ عندما التقى بسيده الغناء العربي أم كلثوم ، التى اختارته من بين عشرين ملحن شاب على الساحه وقتها ليكون مرحله متطوره بعيدا عن السنباطى ، و كان عام 1959 هو عام فاصل فى حياه بليغ الفنيه حيث قدم لكوكب الشرق أولى ألحانه ( حب ايه ) و كانت بدايه مشوار طويل من الألحان الخالده و الموسيقى الأسطوريه امتدت من عام 1959 حتى عام 1973 و شملت الأغنيات التاليه ( حب ايه / ظلمنا الحب / أنساك يا سلام / كل ليله و كل يوم / بعيد عنك / فات المعاد / ألف ليله وليله / الحب كله / و أخيرا حكم علينا الهوى ) الى جانب أغنيه وطنيه وحيده بعنوان ( انا فدائيون )
 
  تعانقت أنغام بليغ الساحره مع صوت حليم الشجي منذ نهايه الستينات وحتى منتصف السبعينات ليقدما معا مجموعه من أروع الأغنيات العربيه نذكر منها على سبيل المثال لا الحصر ( جانا الهوى / الهوى هوايا / التوبه / على حسب وداد / موعود / مداح القمر / زى الهوى / حاول تفتكرني / أى دمعه حزن لا / حبيبتى من تكون/ سواح / تخونوه / خسارة  ) ..
 
 التقى بليغ حمدي بالثنائي محمد رشدي و الأبنودي فى مطلع الستينات وبدأ تفكيره يتجه صوب التراث و كنوز الموسيقى الفلكلوريه فعني بتقديم الفلكلور المصري بكافه أنواعه و أرتامه و جمله اللحنيه الشجية في صوره عصريه بعد ادخال لمساته الساحره عليه فقدم فى هذا الاطار لمحمد رشدى من كلمات الأبنودى ( عدويه / بلديات / وسع للنور ) و من كلمات آخرين (ميتى أشوفك / مغرم صبابه / طاير يا هوى/ على الرمله/ تغريبه ) وغيرها ..    
 
تزوج من الفنانه ( ورده ) بعد قصه حب عنيفه ، و قدم لها ما يزيد على الثمانين لحنا - صارت فيما بعد التاريخ الحقيقى لورده -نذكر منها ( خليك هنا / لو سألوك / مالي / دندنه / العيون السود / اشتروني / والله يامصر زمان / معجزه / ولاد الحلال/ حكايتى مع الزمان/ احضنوا الايام ) وغيرها الكثير .. الا انه تم الانفصال بينهما بعد زواج دام ما يقرب من السبع سنوات و بعد رحله فنيه هامه ..
 
 تغنى بألحانه الخلابة جميع المطربين و المطربات الذين كانوا على الساحة وقتها ، و تحمل (بمفرده) عبء التلحين لجميع الأصوات لمده تزيد على العشر سنوات آثر فيها الملحنون الكبار الصمت و الاكتفاء بما قدموه فى مراحل سابقه
 
تعاون بليغ مع الفنانه شاديه فى عده أعمال خالده تنوعت ما بين أعمال فلكلوريه و عاطفيه و وطنيه ، نذكر منها على سبيل المثال لا الحصر (والنبى وحشتنا / اسمر و طيب يا عنب / زفه البرتقال / الحنه / قولوا لعين الشمس / عطشان يا صبايا / خلاص مسافر / و الله يازمن / حبيبتى يا مصر / أدخلوها سالمين/ آخر ليلى/ خدنى معاك/ مكسوفه ) و الأغنيه الأشهر فى تاريخ شاديه ( يا أسمرانى اللون ) من الفلكلور الشامى
 
 تعاون بليغ أيضا مع الفنانه نجاه و قدم لها عده أغانى رائعه ( أنا بستناك / كل شئ راح / الطير المسافر / سلم على / ليله من الليالى / حلاوه الحب / الطير المسافر/ نسى/ فى وسط الطريق/ سلم على و غيرهم )
 
 
اهتم بليغ خلال مشواره الفنى بالمسرح الغنائى و قدم عده مسرحيات غنائيه و أوبريتات استعراضيه كان أهمها ( مهر العروسه / تمر حنه / ياسين ولدى ) و الملحمه الوطنيه(جميله) من أشعار الشاعر المصرى الكبير / كامل الشناوى ..
 
 وضع بليغ الموسيقى التصويريه لكثير من الأفلام و المسرحيات والمسلسلات التلفزيونية و الإذاعية  .. فنذكر على صعيد الأفلام الملحمة " الكورالية " (شئ من الخوف) و (أبناء الصمت / آه ياليل يا زمن / أضواء المدينة / العمر لحظه / الأبرياء / الزمار / إحنا بيوع الأتوبيس / دنيا عبد الجبار) ، و من المسرحيات (ريا و سكينه / زقاق المدق) والتى قام بتلحين أغانيها أيضا، و كانت آخر أعماله الموسيقى التصويريه والألحان للمسلسل المصرى الشهير (بوابه الحلوانى ) ..
 
 كانت لبليغ أياد بيضاء على صعيد الايقاعات و الأرتام الموسيقيه ، فقد استخدم خلال مشواره الفنى الطويل معظم الايقاعات المصريه و العربيه المعروفه ، و كان له السبق فى ابتداع العديد من الايقاعات المركبه و التى استخدمها آخرين بعده ..
 
 كذلك اهتم بليغ بتطوير أداء الكورس و الأصوات البشريه المصاحبه للمطرب .. فأدخل - لأول مره - الأصوات البشريه فى سياق الأغنيه ذاتها لتعبر عن دراما النص ، و أفرد لها مساحات عده فى ألحانه الغزيره , وكتب جملا خاصه بها بعيده عن الجمل الموسيقيه التى يؤديها المطرب .. وله السبق فى اقناع كوكب الشرق أم كلثوم باستخدام الكورال فى احدى أغنياتها العاطفيه و هى أغنيه ( حكم علينا الهوى ) ، و كانت آخر أغنيه تؤديها ..  
 
 تميز بليغ بموهبه متدفقه فى التلحين ، و ثراء لحني و موسيقى لافت للنظر ، حيث أتم ما يقرب من الألف و خمسمائة لحن من كافه الأشكال والقوالب الموسيقية التى انتشرت فى عصره من أغنيات عاميه و قصائد واوبريتات و موسيقى تصويريه للأفلام و المسرحيات ، و ذلك كله فى عمر فني قصير بالقياس لغزاره ألحانه ..  
 
 تميز بليغ أيضا من الناحيه الموسيقيه ، بقدرته على وضع أى صوت يلحن له فى الاطار الموسيقى الصحيح ، و الذى يبرز امكانيات المطرب الصوتيه وشخصيته الفنيه على النحو السليم ، مما يصل به – و بالأغنيه بالطبع – الى وجدان و أذهان المستمعين من أقصر الطرق .. و لهذا ظلت دائما أعمال بليغ لكافه المطربين و المطربات بمثابه ( أعمالهم الخالده ) و التى ارتبطت فى أذهان الجماهير باسمائهم ..
 
يعتبر بليغ من أكثر الفنانين المصريين وطنيه و اخلاصا و حبا الى درجه الهيام لمصر و أهلها و نيلها ، و له مواقف وطنيه لاتنسى فى أثناء فترات النكسه و الاستنزاف و حرب أكتوبر و على امتداد حياته بشكل عام ، وكان من أغزر الموسيقين تلحينا لمصر و فى عشق مصر و وزع ألحانه هذه على جميع المطربين و غنى و كتب بعضها بنفسه ، و نذكر من هذه الألحان على سبيل المثال ( عدى النهار / البندقيه اتكلمت / فدائي / عاش اللى قال / بسم الله / أنا على الربابه / عبرنا الهزيمه / يا حبيبتي يا مصر / و الله يا مصر زمان / رغم البعد عنك / لو عديت ) و غيرها الكثير ..   
 
 تميز بليغ بموهبه شعريه رقيقه ، اضافه لعبقريته الموسيقيه  بالطبع وكتب العديد من الأغنيات تحت اسم ابن النيل ثم باسمه و شارك فى كتابه العديد من الأغنيات الأخري التى قام بتلحينها
 
 قدم العديد من الأصوات – و هى نقطه تحسب له بشده – نذكر منهم على سبيل المثال : ( عفاف راضى / مياده الحناوى / على الحجار / سميره سعيد / لطيفه ) و غيرهم الكثير ..
 
 كانت آخر أحلام بليغ الموسيقيه ، عمل أوبرا مصريه ضخمه عن قصه (أخناتون) تقدم على مسارح و أوبرات العالم المتحضر ، وتفتح الباب للموسيقى الشرقيه نحو الانطلاق لآفاق عالميه لاتحدها قيود محليه الا أن القدر لم يمهله لتحقيق هذا العمل العظيم .. 
 
 توفى بليغ فى 12 سبتمبر 1993 ، عن عمر يناهز 61 عاما ،  و نعته الأهرام فى صبيحه اليوم التالى بقولها ( مات ملك الموسيقى ) ، و أعلنت وزاره الماليه المصريه انها بصدد طبع عملة تذكاريه باسمه الا ان ذلك لم يحدث حتى لحظه كتابه هذه السطور ! .

و كان للفنانه صباح نصيب كبير أيضا ، نذكر مثلا ( عاشقه و غلبانه / يانا يانا / زى العسل / جانى و طلب السماح / أمورتى الحلوه/ كل حب و انت طيب )

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 688 مشاهدة

أم كلثوم في 
ألف ليله وليله  
يا حبيبي .. الليل وسماه .. 
ونجومه وقمره .. قمره وسهره 
وإنت وأنا.. يا حبيبي أنا .. يا حياتي أنا.. 
كلنا .. كلنا.. في الحب سوا .. 
والهوى آه من الهوى 
سهران الهوى يسقينا الهنا .. ويقول بالهنا .. يا حبيبي 
يللى نعيش في عيون الليل 
ونقول للشمس تعالى تعالى بعد سنه .. مش قبل سنه 
دي ليلة حب حلوه بألف ليله وليله .. 
بكل العمر .. هو العمر إيه غير ليله زي الليله 
إزاي أوصفلك يا حبيبي إزاي 
قبل ما أحبك كنت إزاي 
كنت ولا إمبارح فاكراه .. ولا عندي بكره أستناه.. 
ولا حتى يومي عايشاه.. 
خدتني بلحب في غمضة عين .. 
وريتني حلاوة الأيام فين .. 
الليل بعد ما كان غربه مليته أمان 
والعمر إللي كان صحرا أصبح بستان 
يالا نعيش في عيون الليل 
ونقول للشمس تعالى تعالى بعد سنه .. مش قبل سنه 
دي ليلة حب حلوه بألف ليله وليله .. 
بكل العمر .. هو العمر إيه غير ليله زي الليلة 
يا قمر ليلى .. يا ظل نهاري يا حبي .. يا أيامي الهنية 
عندي لك أجمل هديه .. 
كلمة الحب إللي بيها .. تملك الدنيا وما فيها 
واللي يفتح لك كنوز الدنيا ديه .. 
قولها ليه .. 
قولها للطير .. للشجر .. للناس 
لكل الدنيا ... قولها .. 
الحب نعمه ... مش خطيه 
الله محبه .. الخير محبه .. النور محبه ... يا رب 
تفضل حلاوة سلام أول لقا في إيدينا 
وفرح أول ميعاد منقاد شموع حوالينا 
ويفوت علينا الزمان يفرش أمانه علينا 
يا رب .... 
لا عمر كاس الفراق المر يسقينا 
ولا يعرف الحزن مطرحنا ولا يجينا 
وغير شموع الفرح ما تشوف ليالينا 
يا حبيبي .... 
يلا نعيش في عيون الليل 
ونقول للشمس تعالى تعالى  بعد سنه . مش قبل سنه 
دي ليلة حب حلوه بألف ليله وليله... 
بكل العمر .. هو العمر إيه غير ليله زي الليلة .. 
ونقول للشمس تعالى بعد سنه . مش قبل سنه 
دي ليلة حب حلوه بألف ليله وليله... 
بكل العمر .. هو العمر إيه غير ليله زي الليلة .. 

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 401 مشاهدة

أم كلثوم في  
أروح لمين 
أروح لمين ؟ و أقول يا مين ينصفنى منك ؟ 
ما هو أنت فرحى و أنت جرحى و كله منك 
أروح لمين !!!!! 
كلمة و نظرة عين والقسمة وياهم 
جمعوا سوا قلبين و الحب مناه 
من بعد حبى شغلت قلبى و قسيت عليه 
كان منايا يدوم هنايا مادامش ليه 
لو على حبك و اليوم فى بعدك 
بيفوت سنين أروح لمين !!!!! 
يطول بعدك و أعيش بعدك على 
شوقى و أشجانى ما بين ماضى 
ماهوش راضى ينسينى و ينسانى 
و بين حاضر ماهوش قادر 
يسلينى فى حرمانى و أبات 
أنعى أنا و دمعى 
و أخبي دمع العين و أدارى من 
اللايمين لايلمحوا عينيه و يشمتوا فيه 
و لحد إمتى حتبقى أنت و الشمتانين 
أروح لمين !!!!! 
أروح لمين و مين يرحم أسايا و أقول 
يا مين و مين حيسمع ندايا طول ما أنت 
غايب ماليش حبايب فى الدنيا ديه 
و الفكر سارح فى هجر جارح يا نور 
عينيه شوف دمعى جارى سهران فى 
نارى و لا أنت داري بالسهرانين 
و أروح لمين !!!!! 

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 482 مشاهدة

 أم كلثوم في أغدا ألقاك 
أغدا ألقاك يا خوف فؤادي من غدا 
يالشوق واحتراقي في انتظار الموعد 
آه كم  أخشى غدي هذا وارجوه اقترابا 
كنت استدينه ولكن هبته لما أهابا 
واهلت فرحة القرب به حين استجابا 
هكذا احتمل العمر نعيما وعذابا 
مهجة جرى وقلبا مسه الشوق فدابا 
أغدا ألقاك ؟ 
أنت يا جنة حبي واشتياقي وجنوبي 
أنت يا قبلة روحي وانطلاقي وشجوني 
أغدا تشرق أضواؤك في ليل عيوني 
آه من فرحة أحلامي ومن خوف ظنوني 
كم أناديك وفي لحني حنين ودعاء 
يا رجائي أنا لم عذبني طول الرجاء 
أنا لك أنت أنت لم أرحل بمن راح وجاء 
أنا أحيا بعد اشواقي  بأحلام اللقاء 
فتأت أو لا تأت أو افعل بقلبي ما تشاء 
أغدا ألقاك ؟ 
هذه الدنيا كتاب أنت فيه الفكر 
هذه الدنيا عيون أنت فيها البصر 
فأرحم القلب الذي يصفو اليك 
لغدا تملكه بين يديك 
وغدا تأتق الجنة أنهارا وظلا 
وغدا للحاضر الزاهر نحيا ليس الا 
وغدا نسمو فلا نعرف للغيب محلا 
وغدا للحاضر الزاهر نحيا ليس الا 
قد يكون الغيب حلوا 
انما الحاضر ..... أحلى 
أغدا ألقاك

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 335 مشاهدة

أم كلثوم في   
بعيد عنك 
نسيت النوم وأحلامه               نسيت لياليه وأيامه 
بعيد عنك حياتي عذاب             متبعدنيش بعيد عنك 
مليش غير الدموع أحباب         معا يعيش بعيد عنك 
غلبني الشوق وغلبني             وليل السهد دوبني 
ومهما الشوق يسهرني            ومهما البعد حيرني 
لا نار الشوق تغيرنى             ولا الأيام بتبعدني 
بعيد عنك 
لا نوم ولا دمع في عينيه          مخلاش الفراق فيه 
نسيت النوم وأحلامه              نسيت لياليه وأيامه 
ما بين الشوق والامه             وبين الخوف وأوهامه 
بخاف عليك وبخاف تنساني 
والشوق اليك على طول صحاني 
غلبني الشوق وغلبني            وليل السهد دوبني 
ومهما الشوق يسهرني           ومهما البعد حيرني 
لا نار الشوق تغيرنى           ولا الأيام بتبعدني 
بعيد عنك 
أفتكرني في لحظة حلوة          عشنا فيها للهوى 
أفتكر لي أي غنوة                يوم سمعناها سوا 
خد من عمري .. عمري كله 
الا سوان أشوفك فيها 
غلبني الشوق وغلبنى           وليل السهد دوبنى 
ومهما الشوق يسهرني           ومهما البعد حيرني 
لا نار الشوق تغيرنى        ولا الأيام بتبعدني 
بعيد عنك 
كنت باشتاق لك                     وأنا بيني وبينك خطوتين 
شوف بقينا ازاي                    أنا فين يا حبيبي وأنت فين 
والعمل ايه العمل                    ما تقولي أعمل ايه 
والأمل أنت الأمل                    تحرمني منه ليه 
عيون كانت بيحسدني على حبي 
وداوقتي بتبكي عليه من غلبي 
وفين أنت يا نور عيني           يا روح قلبي فين 
فين اشكي لك فين                كل ما بتهيالي حاجات 
فين ابكيلك فين                  بيريحني بكايا ساعات 
غلبني الشوق وغلبني            وليل السهد دوبني 
ومهما الشوق يسهرني           ومهما البعد حيرني 
لا نار الشوق تغيرنى          ولا الأيام بتبعدني 
بعيد عنك

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 413 مشاهدة

 أم كلثوم 
أمل حياتي 

أمل حياتي يا حب غالي ما ينتهيش 
يا أحلى غنوه سمعهاقلبي ولا تتنسيش 
خد عمري كله بس               النهارده خليني اعيش 
خليني جنبك خليني               في حضن قلبك خليني 
وسيبني أحلم سيبني              ياريت زماني ما يصحنيش 
أمل حياتي عينيه              يا أغلى مني عليه 
يا حبيب امبارح وحبيب دلوقتي 
يا حبيبي لبكره ولأخر وقتي 
احكي لي .. قوللي 
أيه من الأمان ناقصني           تاني وانا بين اديك 
عمري ما دقت حنان             في حياتي زي حنانك 
ولا حبيت يا حبيبي              حياتي إلا عشانك 
وقابلت آمالي وقابلت           الدنياوقابلت الحب 
أول ما قبلتك واديتك          قلبي يا حياة القلب 
أكثر م الفرح ده ما حملش      أكثر م اللي انا فيه ما اطلبش 
بعد هنايا معاك يا حبيبي      لو راح عمري أنا ماندمش 
وكفاية أصحى على         شفايفك بتقوللي عيش 
أسمعها غنوة تقول         لحبي ما ينتهيش 
خليني جنبك خليني               في حضن قلبك خليني 
وسيبني أحلم سيبني              ياريت زماني ما يصحنيش 
ياللي حبك خلا كل الدنيا حب 
ياللي قرب صحى عمر وصحى قلب 
وانت معايا يصعب عليه        رمشة عنيه ولا حتى ثانية 
يصعب عليه ليغيب جمالك        ويغيب دلالك ولو شوية 
قد كده باشتاق إليك          قد كده ملهوف عليك 
نفسي أنده لك بكلمه ما تقالتش لحد تاني 
كلمه قد هواك ده كله         قد أشواقي وحناني 
كلمة زيك واللي زيك فين       ده انت زيك ما اتخلقش اتنين 
وكفاية أصحى على       شفايفك بتقولي عيش 
أسمعها غنوة تقول        لحبي ما ينتهيش 
وسيبني أحلم سيبني .. ياريت زماني ما يصحنيش 
خليني جنبك خليني .. في حضن قلبك خليني 
يا حبيبي مهما طال عمري معاك 
برضه     أيامه     قليله 
دي السعادة والحنان في هواك 
ما تقضيهاش أجيال طويله 
حبك يا حبيبي ملا قلبي وفكري 
بينور ليلي ويطول عمري 
بيزيد.. بيزيد في غلاوته دايماً بيزيد 
وتملي جديد في حلاوته وتمللي جديد 
إنت خليتني أعيش الحب       وياك ألف حب 
كل نظره إليك بحبك         من جديد وأفضل احب 
أنا حبيت في عنيك الدنيا 
كل الدنيا حتى عوازلي أو حسادي 
كل الناس حلوين           في عينه حلوين 
طول ما عنيه شايفه       الدنيا وانت قصادي 
وأنام وأصحى على          شفايفك بتقوللي عيش 
أسمعها غنوه تقول لحبي ما تنتهيش 
خليني جنبك خليني .. في حضن قلبك خليني 
وسيبني أحلم .. ياريت زماني ما يصحنيش 
  

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 334 مشاهدة

 أم كلثوم في 
أنت عمري 
رجعوني عنيك لأيامي اللى راحوا 
علموني أندم على الماضي و جراحه 
اللي شفته قبل ما تشوفك عينيه 
عمر ضايع يحسبوه إزاى عليّ 
انت عمري اللى ابتدى بنورك صباحه 
قد إيه من عمري قبلك راح و عدى 
يا حبيبي قد إيه من عمري راح 
ولا شاف القلب قبلك فرحة واحدة 
ولا داق فى الدنيا غير طعم الجراح 
إبتد يت دلوقت بس أحب عمري 
إبتديت دلوقت أخاف لا العمر يجري 
كل فرحة اشتاقها من قبلك خيالي 
التقاها في نور عينيك قلبي و فكري 
يا حياة قلبي يا أغلى من حياتي 
ليه ما قابلنيش هواك يا حبيبي بدري 
اللي شفته قبل ما تشوفك عينيه 
عمر ضايع يحسبوه إزاى عليّ 
انت عمري اللى ابتدى بنورك صباحه 
الليالي الحلوة و الشوق و المحبة 
من زمان و القلب شايلهم عشانك 
دوق معايا الحب دوق حبة حبة 
من حنان قلبي اللى طال شوقه لحنانك 
هات عينيك تسرح فى دنيتهم عينيه 
هات ايديك ترتاح للمستهم ايديه 
يا حبيبي تعالى و كفاية اللى فاتنا 
هو فاتنا يا حبيب الروح شوية 
اللي شفته قبل ما تشوفك عينيه 
عمر ضايع يحسبوه إزاى عليّ 
انت عمري اللى ابتدى بنورك صباحه 
يا أغلى من أيامي يا أحلى من أحلامي 
خدني لحنانك خدني عن الوجود و ابعدني 
بعيد بعيد أنا و انت بعيد بعيد وحدينا 
ع الحب تصحى أيامنا ع الشوق تنام ليالينا 
صالحت بيك أيامي سامحت بيك الزمن 
نستنى بيك آلامي و نسيت معاك الشجن 
رجعوني عنيك لأيامي اللى راحوا 
علموني أندم على الماضي و جراحه 
اللي شفته قبل ما تشوفك عينيه 
عمر ضايع يحسبوه إزاى عليّ 

 

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 437 مشاهدة

                                                                 أم كلثوم في
عرفت الهوى   

عرفت الهوى متي عرفت هواكا 
واغلقت قلبى عمن عداكا 
وقمت انا جيبك يامن ترى خفايا القلوب ولسنا نراكا 
احبك حبين.. حب الهوى   وحبا لانك اهل لذاكا 
فأما الذى هو حب الهوى   فشغلى بذكرك عمن سواكا 
واما  الذى انت اهل له  فكشفك لى الحجب حتى اراكا 
فلا الحمد فى ولا ذاك لى  ولكن لك الحمد فى ذا وذاكا 
احبك حبين ...حب الهوى  وحبا لانك اهل لذذاكا 
واشتاق شوقين ..شوق النوى 
وشوقا لقرب الخلى من حماكا 
فأما الذى هو شوق النوى 
فمسيرى الدموى لطول نواكا 
واما ما اشتياقى لقرب الحمى 
فنار حياه خبت فى ضياكا 
ولست على الشجو اشكو الهوى 
رضيت بما شئت لى فى هداكا 

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 447 مشاهدة

أم كلثوم  
الاطلال 
ابراهيم ناجى 
يا فؤادي لا تسل أين الهوى
كان صرحاً من خيالٍ فهوى
اسقني واشرب على أطلاله
وارو عني طالما الدمع روى
كيف ذاك الحب أمسى خبراً
وحديثاً من أحاديث الجوى
لست أنساك وقد أغريتني
بفـمٍ عذب المناداة رقيـق
ويـدٍ تمـتد نحـوي كـيـدٍ
من خلال الموج مدّت لغريق
وبريقٍ يسبق الساري له
أين في عينيك ذيّـاك البريق
يا حبيباً زرت يوماً أيكه
طائر الشوق أغني الى
لك إبطاء المدل المنعم
وتجني القادر المحتكم
وحنيني لك يكوي أضلعي
والثوانى جمرات في دمي
أعطني حريتي أطلق يديا
إنني أعطيت ما استبقيت شيئا
آه من قيدك أدمى معصمي
لم أبقيه وما أبقى عليّـى
ما احتفاظي بعهود لم تصنها
وإلام الأسر والدنيا لدى
أين من عيني حبيب ساحر
فيه عز وجلال وحياء
واثق الخطوة يمشي ملكاً
ظالم الحسن شجي الكبرياء
عابق السحر كأنفاس الربا
ساهم الطرف كأحلام المساء
أين مني مجلس أنت به
فتنة نمت سناء وسنا
وأنا حب وقلب هائم
وفراش حائر منك دنا
ومن الشوق رسول بيننا
ونديم قدم الكأس لنا
هل رأى الحب سكارى مثلنا
كم بنينا من خيال حولنا
ومشينا في طريق مقمر
تنشد الفرحه فيه حوانا 
وضحكنا ضحك طفلين معاً
وعدونا فسبقنا ظلنا
وانتبهنا بعد ما زال الرحيق
وأفقنا ليت أنّا لا نفيق
يقظت طاحت بأحلام الكرى
وتولى الليل والليل صديق
وإذا النور نذيرٌ طالعٌ
وإذا الفجر مطلٌ كالحريق
وإذا الدنيا كما نعرفها
وإذا الأحباب كلٌّ في طريق
أيها الساهر تغفو
تذكر العهد وتصحو
وإذا ما التأم جرح
جدّ بالتذكار جرح 
ياحبيبى كل شىء بقضاه  
  
ما بايدينا خلقنا تعساء 
  
 فتعلّم كيف تنسى
وتعلّم كيف تمحو
ربما تجمعنا اقدارنا  ذات يوم ؛ بعد ما عز اللقاء  
فإذا أنكر خل خله
وتلاقينا لقاء الغرباء
ومضى كل إلى غايته
لا تقل شئنا فإن الحظَّ شاء

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 783 مشاهدة

 

  أم كلثوم في ولد الهدى  / شعر : أحمد شوقي 
  

 

ولد الهدى فالكائنات ضياء 

وفم الزمان تبسم وسناء 
الروح والملأ الملائكه حول 
 للدين والدنيا به بشراء 
والعرش يزهو والحظيرة تزدهي 
والمنتهى والسدرة العصماء 
والوحي ينظر  سلسلا من سلسل 
واللوح والقلم البديع رواء 
يا خير من جاء الوجود تحية 
يوحي إليك الفوز في ظلمائه 
متتابعا تجلى به الظلماء 
ومساؤه (( بمحمد )) وضاء 
من مرسلين إلى الهدى بك جاءوا 
يوم يتيه على الزمان صباحه 
وتوضعت مسكا بك الغبراء 
بك بشر الله السماء فزينت 
والآي تترى والخوارق جمة 
))                       جبريل ))رواح بها عداه 
دين يشيد آية في آيه 
                                لبنائه السورات والصواه 
الحق فيه هو الأساس وكيف 
لا 
                      والله جل جلاله البناء 
بك يا(( ابن عبدالله ))قامت سمحة 
بالحق من ملل الهدى غراء 
بنيت على التوحيد وهو حقيقة 
نادى بها سقراط والقدماء 
ومشى على وجه الزمان بنورها 
كهان وادي النيل والعرفاء 
الله فوق الخلق فيها وحده 
                    والناس تحت لوائها أكفاء 
والدين يسر والخلافة بيعة 
 والأمر شورى والحقوق قضاء 
الاشتراكيون أنت أمامهم 
لولا دعاوي القوم والغلواء 
داويت منتدا  وداووا طفرة 
وأخفف من بعض الدواء الداء 
الحرب في حق لديك شريعة  
                    ومن السموم الناقعات دوا

 

 

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 792 مشاهدة
نشرت فى 25 أغسطس 2011 بواسطة TAHAGIBBA

                                                                                                                                      أم كلثوم في 

بيرم التونسى 
انا فى انتظارك 
انا فى انتظارك خليت نارى فى ضلوى وحطيت 
ايدى على خدى وعديت بالثانيه غيابك ولا جيت 
ياريتنى عمرى ماحبيت 
عايز اعرف لا تكون غضبان 
او شاغل قلبك انسان 
خليتنى من يأسى اقول الغيبه دى تغيب على طول 
واتفكر ايه اللى جنيت من ذنبى يسيئك مالاقيت 
ياريت ... ياريت 
اتقلب على جمر النار ... واتشرد ويا الافكار 
النسمه احسبها خطاك والهمسه احسبها لقاك 
على كده اصبحت وامسيت 
وشافونى وقالوا اتجنيت 
 ياريتنى عمرى ماجبيت 
تواعدنى بسنين وايام وتجيبنى بحجج وكلام 
وتسلم وتمر قوام او تخلف وتقول لى نسيت 
ياريتنى عمرى ماجييت 
 

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 362 مشاهدة

                                                              أم كلثوم  في
اوقدوا الشموس 
طاهر ابو فاشا 
اوقودوا الشموس انقروا الدفوف 
موكب العروس فى السما يطوف 
والمنى قطوف انقروا الدفوف 
الرضا والنور والصبايا الحور 
والهوى يدور 
ان للغريب ان يرى حماه 
يومه القريب شاطىء الحياه 
والمنى والقطوف 
فى السما تطوف 
انقروا الدفوف 
طاف بالسلام طائف السلام 
يوقظ النيام 
عهده الوثيق واحه النجاه 
اول الطريق هو منتهاه 
والمنى والقطوف 
فى السما تطوف 
انقروا الدفوف 
* * * 

 

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 400 مشاهدة

                            
          أم كلثوم في

غلبت اصالح 
للشاعر / احمد رامى 

غلبت اصالح في روحي  عشان ما ترضي عليك 
من بعد سهدي ونوحي  واوعتي بين أيديك 
صعبان على اللي قاسيته في الحب من طول الهجران 
من بعد ما رضيت بالحرمان فضلت أقول الزمان 
غير على البعد حالك  والا الرضا بالهوان 
كتر عليه دلالك وأنا اللي اخلصت في ودي 
وفضلت طول العمر أمين  ياخذ الزمان مني ويدي 
وقلبك أنت على  ضنين كنت اشتكي لك أ بامي 
اشكي لمين ظلمك لي  وكان رضاك نور أحلامي 
لما الزمان يقسى على  صبحت اشكي منك لروحي 
وفضلت أخبي عنك جروحي  وبعد عنك 
والفكر كان دايما  وياك والقلب منك 
غضان في دنيا الحب معاك 
مجروح وضامم جناحه 
على الجراح اللي فيه الليل يردد نواحه 
طول ما أليفه مجافيه  لما الزمان غدر به 
بعدك كنت نديم شكواه  رماك وجه السهم في قلبه 
عطف عليك الوجد ضناه حتى الزمان اللي كان 
عطفك يعيني عليه  خلاني ارضى الهوان 
واسلم الروح ليه 
واسأل عنك القلب كان غضبان منك 
واحمل همك وأنا اللي طول بعدي ما همك 
وأبات اصالح في روحي عشان ما ترضى عليك 
وأنسى سهادي ونوحي  ولوعتي بين أبديك 
  

   

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 390 مشاهدة

                                                                                            أم كلثوم في
ح أقابله بكره 
للشاعر / احمد رامى 
ح أقلبه بكره .. وبعد بكره 
وبعد بعده .. أقوله بكره 
ح أقابله بكره 
يا عيني طيبي لقيت حبيبي         وكان نصيبي أقابله بكره 
قول له أهلا وقوله لي سهلا 
ويفوت نهارنا من غير ما ندري 
ولما أفوته أقول له بكره 
ح أقابله بكره 
يا قلبي جالك نديم خيالك           واللي جرى لك مرة استنى بكره 
أحفظ معاده واصون وداده 
وأفرح بقربه في العمر مرة 
ح أقابله بكره 
تاخدنى فكره وتجينى فكره ولما قال لى ح افضل تملى 
وتقاله بكره فضلت وحدى استنى بكره 
لو فات نهارى اشوفه بكره 
واقابله بكره وبعد بكره 
ح اقابله بكره ياريت ياقلبى فى كل مره 
كل الاحبه يتقابلوا بكره 
ياطير ياشادى ياليل يانادى 
قولوا لحبيبى ح اقابله بكره 
ح اقابله بكره 
*********

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 277 مشاهدة

                                                                                 أم كلثوم في

هجرتك 
للشاعر / احمد رامى 
هجرتك يمكن أنسي هواك   واودع قلبك القاسي 
وقلت اقدر فىيوم انساك  وافضى من الهوى كاسي 
لقيت روحي في عز جفاك بافكر فيك وأنا ناسي 
غضبت روحي على الهجران 
وأنت هواك يجري في دمي 
وفضلت أفكر في النسيان  لما بقى النسيان همي 
لو خطر حبك في بالي   والا زار طيفك خيالي 
حاولت أهرب م الأفكار   اللي تشعلل نار حبي 
وفضلت وانا بالي محتار    في الحب بين عقلي وقلبي 
وكان هجري عشان أنساك واودع قلبك القاسي 
لقيت روحي في عز جفاك  بافكر فيك وأنا ناسي 
صعبان عليه أنه تمنى   جنة   قربك 
ونال مراده وتهني بنعيم قربك 
مش قادر أنسى رضاك أيام ودادك وقربك 
لكن أعمل ايه   وأنا قلبي لسه صعبان عليه 
  

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 316 مشاهدة
نشرت فى 25 أغسطس 2011 بواسطة TAHAGIBBA

                                                                          أم كلثوم في
أنساك يا سلام 
  
كلمات مأمون الشناوى 
ألحان بليغ حمدى 
   
أنساك..! ده كلام..؟  أنساك..! يا سلام..! 
أهو ده اللى  مش ممكن أبداً. ولا أفكر فيه أبداً 
ده مستحيل قلبي يميل ويحب يوم غيرك أبدأ 
أهوده اللى مش ممكن أبدأ 
*** 
ولا ليله ولا يوم.. أنا دقت النوم ..أيام بعدك 
كان قلبك فين؟..وحنانك فين؟.. كان فين قلبك؟ 
أنا أنسى جفاك وعذابى معاك ما أنساش حبك 
أنساك ده كلام انساك يا سلام 
واحب تانى ليه وأعمل فى حبك إيه 
ده مستحيل قلبى يميل ويحب يوم غيرك أبداً 
أهو ده اللى مش ممكن أبداً 
*** 
ذكريات حبي وحبك ما انساهاش هى أيامى اللّى قلبى فيها عاش 
فيها أحلام قلتها وحققتها لى فيها أحلام لسه أنا ما قلتهاش 
اللى فات من عمرى كان لك من زمان 
واللى باقى منه جاى لك له أوان 
وأحب تانى ليه وأعمل فى حبك إيه 
ده مستحيل قلبي يميل ويحب يوم غيرك أبداً 
أهو ده اللى مش ممكن أبداً 
*** 
كان لك معايا اجمل حكاية فى العمر كله 
سنين بحالها ..ما فات جمالها..على حب قبله 
  
سنين ومرت زى الثوانى فى حبك انت 
وإن كنت أقدر أحب تانى أحبك انت 
كل العواطف الحلوة بينا كانت معانا حتى في خصامنا 
وإزاى تقول أنساك وأتحول وأنا حبي لك أكتر من الأول 
واحب تانى ليه وأعمل فى حبك إيه 
ده مستحيل قلبي يميل ويحب يوم غيرك أبداً 
أهو ده اللى مش ممكن أبداً

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 239 مشاهدة

من اجل عينيك غناء / أم كلثوم 

شعر الأمير عبد الله الفيصل 
تلحين رياض السنباطي 


من اجل عينيك عشقت الهوى    بعد زمان كنت فيه الخلي 
وأصبحت عيني بعد الكر           تقول للتسهيد لا ترحلي 
يا فاتنا لولاه ما هزني وجد        ولا طعم الهوى طاب لي 
هذا فؤادي فامتلك أمره          فاظلمه إن أحببت أو فاعدل
من بريق الوجد في عينيك ..أشعلت حنيني 

وعلى دربك أنى رحت .. أرسلت عيوني 
والرؤى حولي غامت .. بين شكي ويقيني 
والمنى ترقص في قلبي .. على لحن شجوني 
استشف الوجد في صوتك ..آهات دفينة 
تتوارى بين أنفاسك .. كي لا استبينه 
لست أدرى أهو الحب .. الذي خفت شجونه 
أم تخوفت من اللوم .. فآثرت السكينة 
فرشت لي درب الهوى زاهيا    كالنور في جنة صبح ندى 
وكنت إن أحسست بي شقوة        تبكي كطفل خائف مجهد 
وبعد ما أغريتني لم أجد              إلا سرابا عالقا في يدي 
أهوى على قلبي يغتاله            في قسوة أعنف من حسدي 
لا تقل أين ليالينا        وقد كانت سرابا 
لا تسلني عن أمانينا     وقد كانت سرابا 
إنني أسدلت فوق الأمس    سترا وحجابا 
فتحمل مر هجرانك        واستبق العتابا

شعر الأمير عبد الله الفيصل 
تلحين رياض السنباطي 

من اجل عينيك عشقت الهوى    بعد زمان كنت فيه الخلي 
وأصبحت عيني بعد الكر           تقول للتسهيد لا ترحلي 
يا فاتنا لولاه ما هزني وجد        ولا طعم الهوى طاب لي 
هذا فؤادي فامتلك أمره          فاظلمه إن أحببت أو فاعدل
من بريق الوجد في عينيك ..أشعلت حنيني 
وعلى دربك أنى رحت .. أرسلت عيوني 
والرؤى حولي غامت .. بين شكي ويقيني 
والمنى ترقص في قلبي .. على لحن شجوني 
استشف الوجد في صوتك ..آهات دفينة 
تتوارى بين أنفاسك .. كي لا استبينه 
لست أدرى أهو الحب .. الذي خفت شجونه 
أم تخوفت من اللوم .. فآثرت السكينة 
فرشت لي درب الهوى زاهيا    كالنور في جنة صبح ندى 
وكنت إن أحسست بي شقوة        تبكي كطفل خائف مجهد 
وبعد ما أغريتني لم أجد              إلا سرابا عالقا في يدي 
أهوى على قلبي يغتاله            في قسوة أعنف من حسدي 
لا تقل أين ليالينا        وقد كانت سرابا 
لا تسلني عن أمانينا     وقد كانت سرابا 
إنني أسدلت فوق الأمس    سترا وحجابا 
فتحمل مر هجرانك        واستبق العتابا

  • Currently 20/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
6 تصويتات / 608 مشاهدة

TAHA GIBBA

TAHAGIBBA
الابتسامة هي اساس العمل في الحياة والحب هو روح الحياة والعمل الصادق شعارنا الدائم في كل ما نعمل فية حتي يتم النجاح وليعلم الجميع ان الاتحاد قوة والنجاح لا ياتي من فراغ »

ابحث

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

716,292

السلام عليكم ورحمة الله وبركات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته