د حافظ زينهم حافظ ( عيادة اسلام البيطرية )

  1. مقدمه عن البيت بول



    البيت بول من أشهر الكلاب في العالم، واكتسب شهرته بسبب السمعة السيئة اللي لاحقته في كل الدول. و البيت بول بينتمي لمجموعة من الكلاب اسمها Bullies وهي مجموعة من سلالات الكلاب التي تم تهجينها بغرض صيد الثيران والسيطره عليها، ومن هنا اكتسبت الاسم Bull في أحد مقطعي الاسم. والمجموعة ذي بتحتوي على العديد من الكلاب منها على سبيل المثال لا الحصر البيت بول (Pitbull) و البول تيرير (Bull Terrier) و الستافوردشاير تيرير (Staffordshire Terrier) و البول دوج (Bull Dog) وسلالات ثانيه كتير لكن دول اشهرهم. واللي بيميز المجموعة ذي ان التكوين الجسماني ليهم مميز بقصر القامة والعرض الزائد، والرقبة المتكتلة العضلات، و الفك القوي جدا و العريض.
    وذي صور لمجموعة ال Bullies اللي اتكلمت عنهم



    البيت بول (Pitbull):

    إضغط على الصورة لتكبيرها ... أبعاد الصورة الأصلية 881x715 وحجمها 101 كيلو بايت .


    البول تيرير (Bull Terrier):



    الستافوردشاير تيرير (Staffordshire Terrier):



    البول دوج (Bull Dog):





    والبيت بول من الكلاب التي لم يوضع لها مواصفات قياسية ثابته زي الجيرمن مثلا، علشان كذا بنلقاه في كل دوله شكله مختلف بصورة طفيفه عن الدوله التانيه، واشهر الدول اقتناء للبيت بول هي الولايات المتحدة، وهناك في اندية معترف بيها للبيت بول وتم اخيرا الاستقرار على نوع وسموه American Pitbull Terrier اللي هي بنشوف اختصارها كثير APBT. ومن الدول المحبة جدا للبيت بول دول امريكا اللاتينية زي بيرو و الارجنتين على وجه الخصوص، وبعدهم روسيا ودول الاتحاد السوفيتي السابق، وبعدين أوروبا.وذي مجموعة صور لكلاب بيت بول أمريكية







    إضغط على الصورة لتكبيرها ... أبعاد الصورة الأصلية 600x450 وحجمها 42 كيلو بايت .






    كلاب بيت بول من أمريكا اللاتينية





    كلاب بيت بول من روسيا







    وأكيد طبعا نلاحظ الفرق في البنية الجسدية بين الأمريكي و الروسي، فالأمريكان بيميلوا للضخامه الزايدة مع قصر القامة، في حين ان الروس بيحبوا الرشاقه والجسد المعتدل ومعاهم أمريكا اللاتينية.


    والبيت بول من الكلاب اللتي تتمتع ببنية عضلية رائعة وشراسه طبيعية زائدة وسمات شخصية مميزة، وهذا خلاها أداة مناسبة لكل أصحاب النفوس الضعيفه علشان يستخدموها في أعمال العنف والسطو المسلح و التظاهر والمنظرة. وطبعا الكلب مجرد حيوان لو تم تدريبه على اعمال العنف بيبدع فيها وبالتالي البيت بول اكتسب السمعة السيئة ذي، وتم منعه في العديد من الدول منعا للمشاكل، ونقدر نمثل البيت بول بسيارة الهامر مثلا، سيارة قوية و امكانياتها جباره، لكن ممكن تستخدم غلط وهذا بالظبط اللي حصل مع البيت بول وطبعا ما نقدر نظلم الكلب انما الذنب واقع على اللي بيربي الكلب على الاعمال الوحشية هاذي.



    لكن على الجانب الآخر، البيت بول اثبت كفائه تامة في كل الاعمال اللي تم تدريبه عليها زي اعمال الحراسه واعمال الانقاذ ومكافحة المخدرات، ذا غير تألقه الدائم في الحراسه الشخصية، وحراسة الأماكن المغلقة، زي المستودعات و المخازن لقابليته الكبيره على القفز والمناوره في أماكن مزدحمة وضيقة.

المصدر: بواسطه د.حافظ زينهم حافظ مدير عياده اسلام البيطريه
eslamclinic

د.حافظ زينهم

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 7812 مشاهدة
نشرت فى 24 يونيو 2013 بواسطة eslamclinic

ساحة النقاش

عدد زيارات الموقع

478,918