" رد الجميل Reciprocity "

1- الإنسان بطبعه أسير الإحسان, و لما تقدم لعميلك قيمة ما بيكون متحمس جدا إنه يردلك المعروف أو الجميل ده, إيه الجميل اللي ممكن تقدم لعميلك؟
2- المعلومة والأسلوب المهذب هي أهم ما يمكن أن تقدمه لعميلك, إنك تجاوبه بصدق عن أسئلتة وبصدر رحب وتكون حريص على مصلحتة.
3- تنصحة بدون كذب أو خداع, تركن الهدف البيعي مؤقتا على جنب في مقابل نفع العميل, يعني مش أول ما العميل يكلمك تقوله "هتشتري كام قطعة"...لأ... اسمع منه الأول كل اللي عنده, جاوب على استفساراته.

لما يكون عايز يشتري قطعه لأن مش محتاج غيرها حاليا فبلاش تضغط وتلح عليه, أقصى شىء ساعتها إنك تكلمه بذوق وهدوء وتوضحله إن مثلا فيه عرض خاص على القطعتين وإنه مش بيتكرر كتير.

في مصر فيه مثل بيقول " قدم السبت تلاقي الحد" يعني قدم المعروف دلوقت وأكيد هيجي يوم يترد ليك, نفس الكلام مع العميل, العميل ده إنسان, والإنسان في فطرته مزروع رد الإحسان, من أنواع الإحسان ما يعرف بالـ "التسويق بالمحتوى", ببساطة انك تقدم لعميلك معلومات قيمة, كشعور لا إرادي هتلاقي العميل ممتن ليك ولما يفكر يشتري المنتج هيجيلك إنت.
وبشكل عام خليني أقولك حاول دايما تقدم النصح للعميل بغض النظر عن أي هدف مادي, ده مش شغل دروشة ولا حاجة, لكن فعلاً لو بقى جزء من شخصيتك نفع وإفادة الناس هتلاقي ده بينعكس إيجابيا عليك سواء في الدنيا في مجال عملك أو في الاخرة (كفاية أمر النبي صلى الله عليه وسلم "" من استطاع منكم أن ينفع أخاه فليفعل ").
خليني أوضحلك نقطة, العامل الأساسي اللي بيخلي العميل يختارك مش يختار غيرك هو "USP unique selling points" يعني المزايا التنافسية اللي عندك ومش عند المنافس, واحدة من المزايا دي انك تكون محل ثقة عند العميل.
والـ USP بتكون محتاجة social proof لأن كل الشركات بتقول على نفسها إننا الأفضل وإننا اللي نستحق الثقة دي, فلازم إثبات على ده, أقوى إثبات هو الإثبات الإجتماعي, الإثبات اللي خارج من العملاء User-generated content .
وعلشان توصل للمرحلة دي لازم يكون العميل ممتن ليك وحاسس إنك فعلا قدمتله قيمة إيجابية فيكون رد فعله هو ترشيحه لمنتجك أو شركتك كنوع من رد الجميل Reciprocity.
------------------------------------متضعيش الفرصه واحجز مكانك فى
كلمنا وابدا للحجز والإستفسار بمؤسسة فكر للتدريب :ت: 0552361431 - 0552281431م : 01012242661- 01283487287 - 01142231169
واتساب : 01012242661
العنوان:الفرع الاول :الزقازيق _المحطه _القصر الابيض.الفرع الثاني :الزقازيق _شارع السلام _بجوار جامعة الزقازيق _عمارة المقاولون.الفرع الثالث :طنطا - اول شارع سعيد بالتقاطع مع شارع الجلاء - عماره مصر للتأمين أعلى رنين - عماره(ب)Follow us onwebsite: http://www.fekrfoundation.comInstagram: http://www.instagram.com/fekrfoundationsFekr Foundation Page : https://www.facebook.com/fkrfoundFashion Page : https://www.facebook.com/fekrfashion/Sign fashion factory Page : https://www.facebook.com/signfashionfactoryTelegram: https://t.me/Fekrfoundation2021E-mail: [email protected]

المصدر: https://bit.ly/2HSn1EF

مؤسسة فكر للتدريب والتنمية

fekrfoundation
من نحن »

ابحث

تسجيل الدخول