تصريح الرحيل الالكتروني من أكتر الحاجات اللي بتسبب لخبطة لكتير من الشبان المصريين في عمر التجنيد لما بيحب يرحل .

لخبطة مش بس لأن مش عارف يروح فين وللا يطلع التصريح منين , لكن كمان لخبطة لأنه مش عارف الاختلاف وسط تصريح الرحيل و التصريح الأمني للرحيل .

التصريح الأمني ده اتكلمنا علي بالتفصيل في تدوينة فيزا تركيا و التصريح الأمني , و التصريح اﻷمني بيكون لجميع البشر ذكور او اناث في عمر محدد عايزين يسافروا بلاد معينه .

أما تصريح الرحيل أو أذن الرحيل فده مرغوب لاغير للشبان الذكور المصريين في عمر التجنيد , و اللي لم ينالوا علي اعفاء ختامي .

قد كان الأول بتضطر تروح ادارة التجنيد و التعبئة علشان تقديم علي اذن الرحيل ده قبل ما ترحل , دلوقتي أطلقت الجيش المصرية مصلحة الكترونية حديثة علشان تستطيع تقوم باستخراج تصريح الرحيل الالكتروني بجميع سهولة ويسر وبساطة اذا كنت مرغوب او علي شدة التجنيد او للطلبة اللي لسه في عمر التجنيد .

استخراج تصريح السفر مع الاوراقإجراءات استخراج تصريح الرحيل الالكتروني من مدونة ادارة التجنيد و التعبئة :

في المقام الاول هتدخل علي الورقة المختصة اللي عملتها ادارة التجنيد و التعبئة , و هتتبع الإجراءات الاتية:

1-هتقوم بتسجيل التماس استخراج اذن الرحيل

2- هتقوم بملئ المعلومات الرئيسية زي (الأسم , الموقف من التجنيد , العدد الثلاثي , العدد العسكري , العنوان , البلد اللي هتسافرلها , الغاية من الرحيل.

3-هتحدد مقر استلام التصريح : -( ادارة التجنيد و التعبئة في الحلمية ) أو ( مقاطعة تجنيد القاهرة عاصمة مصر بالهايكستب ) أو (فرع تجنيد بمديرية أمن أي محافظة ).

4- هتراجع المعلومات اللي دونتها كويس , و بعدين تضغط علي (توثيق المعلومات) و تحتفظ برقم الالتماس.

5- هيتم دراسة طلبك من المختصين في ادارة التجنيد و التعبئة و الأنحاء الموالية ليها في المحافظات , و يحددوا أحقيتك في المصلحة أو لأ.

6-تستطيع ترصد طلبك و كمان تدفع الرسوم بواسطة الورقة الخاصة بالاستعلام عن تصريح الأذن بالرحيل , عقب ما تملي بياناتك الرئيسية في الورقة .

من المعتاد ان بيكون الرد بأحدي الاستجابات الأتية :

-لا عازل من استخراج تصريح الرحيل عقب سداد الرسوم ( رسوم تصريح الرحيل الالكتروني حوالي 60 جنيه).

-لا عازل من استخراج تصريح الرحيل عقب تقدم المستندات التي تقتضي الحاجه.

-برجاء التقديم لادارة التجنيد و التعبئة التابع لها لمراجعة موقفك و استخراج التصريح.

-برجاء التقديم لمنطقة التجنيد التابع لها لمراجعة موقفك و استخراج التصريح.

ملحوظة :  تصريح بالإذن للرحيل للطلبة اللي بيدرسوا جوا مصر والمؤجل تجنيدهم فى ليست أوقات العطلة وهذا (لظروف إستثنائية) بيتم استخلاصه من هيئة الترتيب والفرع للقوات المسلحة .

هل يتاح استخراج تصريح الرحيل من مهبط الطائرات ؟

عقب ما تقوم بطلب تصريح الرحيل الالكتروني و درأ المصاريف المقررة , و عقب مراجعته و نشره سوف يتم الأتي :

-النموذج الورقية هتكون متوفرة في المكان اللي اخترته خلال التوثيق اذا حبيت تستلمها.

-هيتم ارسال نموذج الكترونية لأيميلك اللي سجلت بيه او علي الواتساب (وهو تطبيق مراسلة فوري ) علي عدد الجوال اللي سجلت بيه و بلاد برضه بيغنوك عن استلام النموذج الورقية.

تصريح الرحيل الالكتروني كمان بيكون موجود علي برنامج الجوازات في الجمهورية , بالتالي هيكون أتوماتيك مع ظابط الجوازات و انت راحل . و لكن بديل و مبالغة طمأنينة يفضل ان يصبح معاك النموذج الالكترونية علي إيميلك أو الــ whatsapp بتاعك.

هل تصريح الرحيل مرغوب لمن أدي المصلحة الحربية او المعفي من التجنيد ؟

التصريح مرغوب لاغير لمن هو في عمر التجنيد أو المعفي مؤقتا من التجنيد . أما اذا كنت في ليست عمر التجنيد أو معاك اعفاء ختامي فمش مرغوب منك التصريح

 

دي قدكانت جميع ضروره حابب تعلمها عن تصريح الرحيل , اذا عندك اي إستفسار او استفسار متترددش تكتبلي في التعليقات أو علي ورق التواصل الاجتماعي الخاصة بالمدونة .

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 117 مشاهدة
نشرت فى 3 مايو 2021 بواسطة mohamedali2016

عدد زيارات الموقع

50,799