رواية العاصفة كاملة اضغط هنا
شريف روح بيته وأمه انتظرته يتكلم بس دخل أوضته وهي مااتحملتش ودخلت وراه فبصلها باستغراب : خير محتاجة حاجة يا أمي !ميادة مكشرة : محتاجة حاجة ! ايه محتاجة حاجة دي ! أكيد عايزة أعرف رأيك !شريف كشر باستغراب : رأيي في ايه بالظبط ؟ميادة بغيظ : في اللي سمعته وفي اللي أمل اتعرضتله ! هتعمل ايه ؟ هتفض الخطوبة صحشريف بص لوالدته باستنكار وعدم فهم وهز دماغه : أفض الخطوبة ؟ ليه ؟
ميادة كشرت : ايه هو اللي ليه ! انت ما سمعتش اللي حصلها ! وبعدين هي خبت ليه على الناس ! علشان خايفة تتفضح يبقى احنا نستنى ايه بقى !شريف هز دماغه بعدم تصديق : ايه اللي بتقوليه ده يا ماما ! علشان اتعرضت لحادثة ولمشكلة أسيبها ! بالله عليكي يا أمي أنا محتاج أرتاح وياريت تشيلي الأفكار الغريبة دي من دماغك.
ميادة مسكته من دراعه قبل ما يروح لسريره : بلاها الخطوبة دي يا شريف انت يا حبيبي دكتور والف مين تتمناك .شريف بص لوالدته بهدوء : ماما اذا سمحتي أمل إنسانة فوق الرائعة وأنتي بنفسك كنتي بتحبيها .ميادة بغضب : بس الوضع اتغيرشريف ابتسم لوالدته وحط ايده على وشها : الوضع زي ماهو وأمل زي ما هي مفيش أي شيء اتغير .. اتعرضت لحادثة والحمد لله ربنا نجاها منها .ميادة ولسه مكشرة : والولد اللي أنقذها !
شريف بهدوء : يشكر جدا وبكرا ولا بعده هاخد تليفونه من عم عبدالله وأشكره بنفسي بس يومين كده يكون هو كمان صحته اتحسنت ممكن بقى تسيبيني أرتاح شويةميادة خارجة وهي مضايقة: هسيبك بس يكون في معلومك أنا مش داخلة دماغي الجوازة دي .. ربك يقدم اللي فيه الخير .شريف ابتسم : ايوة مش عايز منك يا ست الكل غير الدعوة دي .. يقدملي اللي فيه الخير ليا وليها .. تصبحي على خير يا ست الكل .خرجت وهو قعد في سريره وبيفكر في كلام مامته بس وصل لنفس النتيجة ان كلامها مش منطقي ومالوش اي معنى وأمل زي ماهي وهتكون أجمل حاجة في حياته ..
شريف روح بيته وأمه انتظرته يتكلم بس دخل أوضته وهي مااتحملتش ودخلت وراه فبصلها باستغراب : خير محتاجة حاجة يا أمي !ميادة مكشرة : محتاجة حاجة ! ايه محتاجة حاجة دي ! أكيد عايزة أعرف رأيك !شريف كشر باستغراب : رأيي في ايه بالظبط ؟ميادة بغيظ : في اللي سمعته وفي اللي أمل اتعرضتله ! هتعمل ايه ؟ هتفض الخطوبة صحشريف بص لوالدته باستنكار وعدم فهم وهز دماغه : أفض الخطوبة ؟ ليه ؟
ميادة كشرت : ايه هو اللي ليه ! انت ما سمعتش اللي حصلها ! وبعدين هي خبت ليه على الناس ! علشان خايفة تتفضح يبقى احنا نستنى ايه بقى !شريف هز دماغه بعدم تصديق : ايه اللي بتقوليه ده يا ماما ! علشان اتعرضت لحادثة ولمشكلة أسيبها ! بالله عليكي يا أمي أنا محتاج أرتاح وياريت تشيلي الأفكار الغريبة دي من دماغك.
ميادة مسكته من دراعه قبل ما يروح لسريره : بلاها الخطوبة دي يا شريف انت يا حبيبي دكتور والف مين تتمناك .شريف بص لوالدته بهدوء : ماما اذا سمحتي أمل إنسانة فوق الرائعة وأنتي بنفسك كنتي بتحبيها .ميادة بغضب : بس الوضع اتغيرشريف ابتسم لوالدته وحط ايده على وشها : الوضع زي ماهو وأمل زي ما هي مفيش أي شيء اتغير .. اتعرضت لحادثة والحمد لله ربنا نجاها منها .ميادة ولسه مكشرة : والولد اللي أنقذها !
شريف بهدوء : يشكر جدا وبكرا ولا بعده هاخد تليفونه من عم عبدالله وأشكره بنفسي بس يومين كده يكون هو كمان صحته اتحسنت ممكن بقى تسيبيني أرتاح شويةميادة خارجة وهي مضايقة: هسيبك بس يكون في معلومك أنا مش داخلة دماغي الجوازة دي .. ربك يقدم اللي فيه الخير .شريف ابتسم : ايوة مش عايز منك يا ست الكل غير الدعوة دي .. يقدملي اللي فيه الخير ليا وليها .. تصبحي على خير يا ست الكل .خرجت وهو قعد في سريره وبيفكر في كلام مامته بس وصل لنفس النتيجة ان كلامها مش منطقي ومالوش اي معنى وأمل زي ماهي وهتكون أجمل حاجة في حياته ..
نشرت فى 30 مايو 2020
بواسطة ahmed516
عدد زيارات الموقع
1,424,111