مجلة مشكاتي للشعر ..... للشاعر هشام عوض


الطالبه والاستاذ
الحلقه السادسه
بعد ان تركت حسناء كلماتها التى كتبتها لاستاذها وحبيبها وبعد ان راقبتها عيون صادقتها وبعد ان دارت الاسئله تراود استاذ بهاء
بدءت تبحث حسناء عن خطه لتجعل استاذها يعترف لها بحبه لها فهى اصبحت لاتريد سوى حب بهاء اصبحت الدراسه لاتشغلها واصبح مستقبلها هو بهاء فبدءت الام تلاحظ عدم اهتمام حسناء بدراستها كسابق عهدها ولاحظت انها اصبحت منعزله عن كل شئ فتغلق عليها غرفتها بالساعات لاتتابع التليفزيون ولاتجلس على الكمبيوتر ولاتهتم بهذه الامور بل ان وحدتها اصبحت كثيره فسالتها امها عن سبب هذه الوحده فاجابتها انها مشغوله بدراستها فقالت لها الام لا هناك شئ جعلكى هكذا ارجوكى لو فيه شئ ابلغينى حبيبتى فقالت حسناء لوالدتها لاشئ يامامى
فقالت لها الام اوك براحتك بس لما تحسى انك عاوززه تتكلمى انا موجوده وتركتها وذهبت.
بدءت حسناء تفكر فى كلمات امها.
هو بين عليه ولاماما عرفت ازاى ان مش بطبيعتى انا محكتش حاجه لحد الموضوع ده بتاعى انا بس طيب لو ماما عرفت ممكن تساعدنى ولاحتقول لبابا وبابا بما انه صعيدى الاصل لن يقبل هذا الامر وسيغير معملته لى اسئله راودت حسناء الجميله .
فارهقها تفكيرها حتى نعست وهى جالسه مكانها فدخلت عليها امها فوجدتها نائمه على مكتبها وكتابها مفتوح فأيقذتها.
حسناء حبيبتى نايمه ليه كده فقالت حسناء ابدا يامامى بس كنت بذاكرماحسيتش بنفسى انا حقوم انام .
قالت لها الام لا نوم ايه دلوقتى يالا بابا جه نتعشى ونقعد شويه مع بعض وابقى نامى انتى واحشه بابى قوى.
قالت حسناء معلش يامامى اعتذرى لبابى بجد تعبانه وعاوزه انام
فقالت الام زى ماانت عاوزه بس بابى حيزعل
وتركتها وذهبت لزوجها ابلغته بأمر حسناء وانها ليست على مايرام وانها مش بتاكل كويس وديما بتفكر وكل ماتراه الام ابلغته لزوجها
فكان والد حسناء رجل عاقل رزين فذهب إلى غرفة حسناء وطرق الباب فلم يرد احد فدخل الاب فوجدها تاخذ وسادتها بحضنها ونائمه فقال حسنه ......حسنه فلم تستيقظ
فترك الغرفه واغلق الباب خلفه بشويش حتى لاتنزعج حسناء
والى هنا تنتهى حلقة اليوم من مغامرات حسناء واستاذها بهاء
على امل ان نلتقيكم بحلقة الغد بمشيئة الله
تحياتى /ثروت كساب
فقالت لها الام اوك براحتك بس لما تحسى انك عاوززه تتكلمى انا موجوده وتركتها وذهبت.
بدءت حسناء تفكر فى كلمات امها.
هو بين عليه ولاماما عرفت ازاى ان مش بطبيعتى انا محكتش حاجه لحد الموضوع ده بتاعى انا بس طيب لو ماما عرفت ممكن تساعدنى ولاحتقول لبابا وبابا بما انه صعيدى الاصل لن يقبل هذا الامر وسيغير معملته لى اسئله راودت حسناء الجميله .
فارهقها تفكيرها حتى نعست وهى جالسه مكانها فدخلت عليها امها فوجدتها نائمه على مكتبها وكتابها مفتوح فأيقذتها.
حسناء حبيبتى نايمه ليه كده فقالت حسناء ابدا يامامى بس كنت بذاكرماحسيتش بنفسى انا حقوم انام .
قالت لها الام لا نوم ايه دلوقتى يالا بابا جه نتعشى ونقعد شويه مع بعض وابقى نامى انتى واحشه بابى قوى.
قالت حسناء معلش يامامى اعتذرى لبابى بجد تعبانه وعاوزه انام
فقالت الام زى ماانت عاوزه بس بابى حيزعل
وتركتها وذهبت لزوجها ابلغته بأمر حسناء وانها ليست على مايرام وانها مش بتاكل كويس وديما بتفكر وكل ماتراه الام ابلغته لزوجها
فكان والد حسناء رجل عاقل رزين فذهب إلى غرفة حسناء وطرق الباب فلم يرد احد فدخل الاب فوجدها تاخذ وسادتها بحضنها ونائمه فقال حسنه ......حسنه فلم تستيقظ
فترك الغرفه واغلق الباب خلفه بشويش حتى لاتنزعج حسناء
والى هنا تنتهى حلقة اليوم من مغامرات حسناء واستاذها بهاء
على امل ان نلتقيكم بحلقة الغد بمشيئة الله
تحياتى /ثروت كساب

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 24 مشاهدة
نشرت فى 5 يوليو 2015 بواسطة Meshkaty2

عدد زيارات الموقع

108,614