مرت سنوات و مازلت في القلب يحلو للذهن ان يسترجع ضخامة ما فعلت و ما بنيت و حققت. يحلو للقلم ان يكتب عن وجه المجتمع الذي غيرت و السد الذي شيدت و الأنسان المصري الذي رفعت هامتة و عليت .

جمال عبد الناصر حسين رحلت و لكنك خالد في قلوبنا رحلت و مازالت كلماتك في أذاننا رحلت و لكنك راسخ في اعماقنا.

جمال عبد الناصر حسين قد تعجز الكلمات عن وصفك و لكن التاريخ خلد ذكراك و كيف لا و انت زعيم مصر و الأمة العربية. كيف لا و انت من ناديت بالقومية العربية . كيف لا و انت من بنى مصر القوية . كيف لا انت قائد النهضة المصرية. عباراتك تتردد و تنتقل من جيل الى جيل تعلمنا منك الكثير و الكثير .

نعم تعلمنا منك " ما اخذ بالقوة لا يسترد الا بالقوة "

نعم تعلمنا منك " ان الخائفون لا يصنعون الحرية و المترددون لا تقوى ايديهم المرتعشة على البناء "

نعم تعلمنا منك " سوف تأتي اجيال بعدنا تنظر و تقول لقد كانت هذه اطول فترات نضالنا "

نعم تعلمنا منك " حينما نتجه الى المستقبل نشعر ان معاركنا لم تنته و ليس من السهل ان نبني انفسنا وسط الأطماع الدولية و الأستغلال الدولي و المؤامرات الدولية "

نعم تعلمنا منك " من لا يملك قوته لا يملك حريتة "

حقا انت زعيم الأمة و رمز العزة و الكرامة حقا انت الراحل الخالد.

ولد جمال عبد الناصر حسين سلطان علي في 15 يناير عام 1918 في الأسكندرية و لكنه من اصول صعيدية حيث ان والده عبد الناصر حسين قدم من قرية بني مر - محافظة أسيوط ليعمل وكيلا في مكتب بريد باكوس في الأسكندرية و لم يكد يبلغ جمال الثامنة من عمره حتى توفت والدته و هي تضع مولودها الرابع شوقي فتزوج والده من سيدة تدعى عنايات مصطفى و انتقل جمال ليعيش مع والده في محافظة السويس و من ثم الى القاهرة حيث التحق بالكلية الحربية بعد حصوله على شهادة الثانوية العامة و دراسة الحقوق لبضعة اشهر.

تخرج جمال عبد الناصر من الكلية الحربية عام 1938 لينتقل ما بين منقباد - الأسكندرية - العلمين - السودان ثم مدرسا بالكلية الحربية .كان عبد الناصر ينظر الى حال مصر في تلك الفترة باهتمام و دقة و يرى ان المستعمر البريطاني يستنزف مصر مما دفعه الى تكوين ما سمي بحركة الضباط الأحرار . و في عام 1948 و بعد حرب فلسطين التي خسرتها الجيوش العربية جراء الفساد الداخلي و المؤامرات الخارجية قرر الضباط الاحرار العمل من اجل تطهير مصر من الفساد .

في عام 1952 كانت ثورة يوليو ثورة الضباط الأحرار بقيادة جمال عبد الناصر ثورة اسقطت الملكية و تحولت مصر الى جمهورية . و في عام 1954 اصبح جمال عبد الناصر رئيسا لجمهورية مصر العربية و منذ ذلك التاريخ انطلقت مصر الى افاق جديدة .

عمل جمال عبد الناصر جاهدا على بناء مصر و تفعيل دورها الريادي في الوطن العربي و الشرق الأوسط و كان عبد الناصر يعلم جيدا ان لا نهضة و لا تقدم تحت الأستعمار كما انه من الصعب المضي قدما بدون اقتصاد قوي فبدء بجلاء القوات البريطانية من مصر في 19 اكتوبر 1954 ثم وضع قوانين الأصلاح الزراعي في مصر و تحديد الملكية الزراعية و التي بموجبها صار فلاحو مصر يمتلكون للمرة الاولى ارض زراعية يفلحونها و يعملون بها بعد سنوات من الذل و الهوان . ليس ذلك فحسب بل نظر عبد الناصر الى مياه النيل التي يهدر اغلبهاالبحر و بدء يفكر في بناء سد في اسوان يوفر مياه النيل من جهة و يساهم في توليد الكهرباء من جهة اخرى و من هنا جاء حلم السد العالي حلم راود عبد الناصر و المصريون و على الفور توجهت مصر بطلب للبنك الدولي تطلب تمويل السد العالى و لكن الطلب تم رفضه بحجة ان ذلك سوف يسبب تقشف على الشعب المصري و هنا جاء رد جمال عبد الناصر ابن السادسة و الثلاثون ربيعا عندما اعلن في السادس و العشرين من يوليو عام 1956 تأميم شركة قناة السويس شركة مساهمة مصرية .

كانت صفعة قوية على خد المستعمر و نصرة عظيمة للشعب المصري و الامة العربية و ثار الغرب و هاج و ماج و لم يجد ردا غير الرد العسكري فتعرضت مصر لعدوان غاشم سمي بالعدوان الثلاثي حيث شاركت فيه بريطانيا - فرنسا و اسرائيل و هنا اعلنها جمال عبد الناصر صريحة سنقاتل الى اخر رصاصة و اخر قطرة دم و شبابنا هو من سيحدد مستقبلنا بنبني بلدنا و نسترد حقوقنا و بلفعل خرجت مصر منتصرة سياسيا و لمع اسم عبد الناصر و بني السد العالي و انطلقت مصر الى الأستصلاح الزراعي حيث بلغت الرقعة الزراعية مليون و اربعمائة الف فدان و اصبحت مصر تصدر للعالم العديد من المحاصيل الزراعية مثل القطن - الكتان - قصب السكر .

اما عن الصناعة فحدث و لا حرج فقد زادت قيمة الأنتاج الصناعي من 314 مليون جنية مصري سنة 1952 الى 1140 مليون جنية مصري سنة 1965 ووصلت 1632 مليون جنية مصري سنة 1970.و اصبحت مصر تصدر الى الخارج بعض الصناعات مثل ثلاجات ايديل كما انتجت مصر اول دفعة سيارات صناعة مصرية و هي نصر و كذلك اصبحت مصر تنتج حديد التسليح و بعض الصناعات الثقيلة الأخرى مما دفع عجلة الاقتصاد المصري الى الأمام . و لكن عبد الناصر لم يتوقف عند ذلك الحد بل امتدت يداه خارج مصر في خدمة الوطن العربي حيث دعم القضية الفلسطينية و ساعد البلدان العربية على التخلص من الأستعمار و تبقى الجزائر خير شاهد على ذلك . كما كون الجمهورية العربية المتحدة باتحاد مصر مع سوريا . اما على النطاق العالمي كان عبد الناصر من مؤسسي منظمة عدم الانحياز مع الرئيس اليوغسلافي تيتو و الأندونسيسي سوكارنو و الهندي نهرو .

ليس ذلك فحسب بل عمل عبد الناصر ايضا على تزيين مصر من الداخل فعمل على انشاء التليفزيون في مصر و كذلك انشاء ستاد القاهرة الدولي بالأضافة الى انشاء برج القاهرة و عدد من المساكن لمحدودي الدخل.

امام كل هذة الأنجازات لم يكن غريبا ان يقلق الغرب و الاعداء من عذا التطور السريع في مصر الكنانة و اصبح هم الغرب الأول و الأخير حماية اسرائيل التي كان يقلقها وجود عبد الناصر على سدة الحكم في مصر حيث كان ذلك يعني لأسرائيل تهديد امنها القومي و بقائها و في الخامس من يونيو عام 1967 كانت ضربة العدو ضربة سميت في مصر بالنكسة ضربة هدفها اذلال عبد الناصر و اضعاف شعبيتة الجارفة في مصر و العالم العربي و لكن اماني العدو تبددت و احلامه تبخرت سريعا فعندما اعلن جمال عبد الناصر عن تنحية في التاسع من يونيو عام 1967 هاج الشعب و خرجت الجماهير من كل حدب و صوب كلها على قلب رجل واحد و بلسان واحد ابق جمال فنحن معك فما كان من الزعيم جمال عبد الناصر الا الأستجابة و بداية مرحلة جديدة في تاريخ مصر العريق .

عمل عبد الناصر على بناء القوات المسلحة المصرية و اعدادها اعداد جيد كما عمل عبد الناصر على بناء حائط الصواريخ على طول خط قناة السويس لحماية منشأت مصر الداخلية من هجمات العدو ليس ذلك فحسب بل نقل عبد الناصر بعض المنشات الهامة من مدن القناة الى القاهرة مثل شركات البترول في السويس و استطاع ان يرد على غطرسة العدو الأسرائيلي بعد 4 شهور فقط من النكسة حينما اغرقت البحرية المصرية المدمرة ايلات امام شواطئ بور سعيد بطرادين مصريين .

لكن ما ارعب اسرائيل هي حرب الأستنزاف التي قادها عبد الناصر بين عامي 1968 حتى 1970 و التي اضطرت اسرائيل لطلب وقف اطلاق النار و عقد هدنة تحت اشراف روجرز فيما سمي مبادرة روجرز للسلام . لقد كانت حرب الأستنزاف بمثابة الزعر لاسرائيل حيث استطاع عبد الناصر القيام بعمليات عسكرية داخل سيناء و كذلك داخل اسرائيل و يكفي ان رجال الضفاضع البشرية المصرية دخلوا ميناء ايلات الاسرائيلي ثلاث مرات و نفذوا ثلاث عمليات كلها ناجحة في واحدة من اجرء العمليات العسكرية على مستوى العالم .

و نجح عبد الناصر في تدريب عناصر فدائيين فلسطينيين للقيام بعمليات فدائية داخل اسرائيل كما نجح الفدائيون المصريون في عبور القناة في صورة مجموعات صغيرة ليس ذلك فحسب و لكنهم نجحوا ايضا بالعودة سالمين و ايضا بأسرى من العدو .

و في الثامن و العشرين من سبتمبر ( ايلول ) عام 1970 فقدت مصر و العالم العربي جمال عبد الناصر حيث خرج الملاين من شعب مصر يودع الزعيم و القائد و الأب عبد الناصر في جنازة مهيبة لم يرى الشرق الاوسط مثلها حتى الأن .

نعم رحل عبد الناصر و لكن جمال عبد الناصر هو الراحل الخالد .

                                             د. محمد مصطفى ( السويسي )

Gamal Abd El Nasser ........ you always life in our hearts

It has been years and you still in the heart and usually it brights to my mind to review the greatness of what you have done and what you have builtand achieved and it brights for the pen to write about the side of the society you have changed and of course the high dam you have built and the dignity of the Egyptian man you have rised and rised and rised

You Gamal Abd El Nasser Hussein died but stand still eternally in our hearts . You have gone but your words are still in our ears . You still base deeply our lives

Gamal Abd El Nasser Hussein even the words are not able to describe you but the history will preserve your memory , why not as you were the leader of Egypt and the whole Arab Nation . Why not as you were  the one who built the Arab Nation Nationalism . Why not as you were the leader of Egypt Progress 

Your words have been transmitted from generation to generation . We have learned from you great things

Yes, we have learnt - What is taken by force conly can be recovered by force -

Yes, we have learnt - The scared people can not make liberty and hesitated ones can not built by their shivering hands -

Yes, we have learnt - There will be generations look and say this was the longest ages of struggle -

Yes, we have learnt - When we shall looking to future we will feel that our struggle has not ended yet and it not easy to built ourselves between all this international greeds , international explotation and international conspiracies

Yes, we have learnt - who doesn't possess his sustenance doesn't possess his freedom - 

Really you are the lord of this nation the symbol of dignity and pride . Really you always in our hearts

Gamal Abd El Nasser Hussein Sultan Aly was born in 15 of January 1918 in Alexandria but his roots belongs to upper Egypt as his father Abd El Nasser Hussein came from Bany Mor village (Asyout Government ) to work a junior in Post Office of Bakos in Alexandria . When Gamal had arrived to the age of eight years his mother died when she was giving birth of her fourth child ' Shawky ' so his father married to another lady called ' Enayat Mostafa' and then Gamal transformed to life with his father in Suez governorate then to Cairo where he entered the Military College after having secondry school certificate and learning Law for few months

Gamal Abd El Nasser Hussein has graduated from the Military College in 1938 was transfered from Menqbad (Asyout) to Alamin - Alexandria - Sudan then he has taught in Military College

Nasser was Looking to Egypt state in that time with a great care and accuracy and he saw that the British colonizer was draining Egypt which let him to form what is named  the Free Officers organization

In 1948  after the Palestine war which the Arabic Military lost because of the internal corruption and external plots the Free Officers decided to work for cleaning Egypt of corruption . And then July revolution came

In 1952  revolution of the Free Officers managed by Gamal Abd El Nasser . The revolution dropped the royalism and turned Egypt to a Republic and Gamal Abd El Nasser became the President Of Arab Republic of EGYPT . From this time Egypt went to new horizons

Nasser Worked hardly in order to build Egypt and start his leading role in Arab world and the middle east .  He knew that there is no progress and renaissance under the colonization and that  is very difficult to progress and succeed without  strong economy, so he started with the evacuation of the British troops from Egypt in October 19 of 1954 and then he put the agrarian reform laws in Egypt and that was determinating for the agriculture property, now they became owners and harvest the land they worked in after years of humiliations . Not only that but he also looked at the Nile river water which most of it was wasted to the sea and he started to think to build a dam in Aswan in order to save the water in one side and  in the other side contribute in generating electricity . From here came the dream of the high dam, a dream of Nasser and all Egyptians 

Egypt went by a request to the international Bank requesting the finance of the High Dam but the request has taken a refusal and it is reason was that this will bring the austerity for the Egyptian citizens and from here came the replay of Nasser in the 36 years of his age when he anounced nationalizing of Suez Canal Company as an Egyptain contributed Company in 1956 . This was a great hit on the colonizer head and a great victory for the Egyptian citizens and the whole Arab Nation . And at this Point there was not a limit for the westren anger and they did not have a reply except the military one and it was the war as Egypt exposed to a great aggression called The Tripple Aggression ( Briten - France - Israel ) and here Nasser anounced frankly that he will fight to the last bullet and the last blood drop and our youth will determine our future and we will build our country and we returned our rights this canal to Egypt only Egypt 

Indeed Egypt came out from this war with a great political victory and Nasser name has shined and he built the high dam and Egypt went strongly to the agrarian reform as the agriculture space reached million and 400 thousand acre and Egypt became exporting a lot of Agricultural crops like Cotton - Sugar Cane and Linen

As for manufacturing we can talk a lot as the Egyptian  manufacturing production value has increased from 314 million Egyptian pound in 1952 to reach 1140 million Egyptian Pound in 1965 and then reached to 1632 Egyptian Pound in 1970 . Egypt became exporting to the outside some manufacturing like refrigerators and also Egypt produced the first group of Cars produced by Egypt. Also Egypt went to produce heavy manufacturing which pushed the Egyptian Economy wheel to more foreward . Nasser never stopped at this limit but his hands even extended to outside Egypt in order to serve the Arab World as he cared about the palestine case and helped other Arab Countries to get rid of occupation and colonization and still Algeria is a great witnes of that. Also he formed the United Arab Republic by the union between Egypt and Syria as for the international side Nasser instituted with the Yugoslavian President " Tito " and Indian " Nihro " and Indonesian " Sokarno ' The Organization of Non-Alignment

Not only this also Nasser worked to decorated Egypt from inside so he worked to establish the Television in Egypt and also to establish  the international Cairo stadium in addition to Cairo tower and number of habitats to limited costed people

In front of all this achievement it was not strange for the western and the enemies to became worry from this fast peogress in Egypt and became the first and last care for the west to protect Israel which was worried because in the presence of Nasser on the Authority of Egypt as this was means to Israel a great threaten for it is national safety and it is presence

And in 5th of june 1967 was the great hit of the enemy the setback a hit it is aim was humiliation of Nasser and weaking his great popularity in Egypt and in the Arab World but fastly the dream of the enemy has gone away and transformed to mirage when Nasser anounced his step down from the Authority in 9th of June 1967 because whole citizens came from every hole place with a voice of one man anouncing STAY GAMAL WE ARE ALL WITH YOU . So the leader stayed and from here a new stage has started in Egypt

Nasser worked to build the Egyptian Military troops and also worked for building missiles wall at the whole length of Suez Canal line to protect the institutionsinside Egypt from the enemy attack . Not only this but also Nasser Transfered the Important institutions from the Canal Cities like Petroleum companies in Suez and he also replied for the arrogance of the Israelian enemy after 4 months only from the setback when our Egyptian marine drowned the warship " Eilat " in front of Port Said shores by tow  Egyptian Boats 

But what had frightened Israel the most is the Attrition war which leads Israel to ask to make truce under the supervision of Rogers which is named by Rogers Initiative for peace the attrition war was a great fear for Israel as Nasser became able to amke a military process inside Sini and also inside Israel as it was enough that our Egyptian Navy has entered Israelian Ellat Port three times and made three process all were very successful in one of the most bravest military process in the world . Also he succeeded  in training the Palestinian to make process inside Israel and also succeeded in crossing Suez Canal in a little groups not only they also succeeded to return safely and also with prisoners frm the enemy 

In 28th of September 1970 Egypt and whole Arab World has lost Gamal Abd El Nasser Hussein Sultan Aly and went away millions of Egyptian citizens to say good bye to the great leader the great father NASSER in solemn funeral the middle east has never seen like it before

Gamal Abd El Nasser ........ you always life in our hearts

mmsuesysuez

د. محمد مصطفى ( السويسي )

  • Currently 27/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
11 تصويتات / 1110 مشاهدة
نشرت فى 16 سبتمبر 2011 بواسطة mmsuesysuez

ساحة النقاش

medhatelshemy

جميل المقال يا ابوعلى و عاشت مصر عظيمة و حمى الله شعبها...........اخوك ابومازن.

mmsuesysuez

شكرا يا صديقي العزيز و هذة شهادة اعتز بها

Dr. Mohamed Mostafa Abd El Hafez فى 19 سبتمبر 2011

Dr. Mohamed Mostafa Abd El Hafez

mmsuesysuez
هو موقع يحمل في طياته مجالات عديدة ثقافية - طبية - مجال الطب البيطري - تاريخية و اجتماعية. This Site Interested in many fields like Culture - Medical - Veterinary Medicine - History and Society. »

تسجيل الدخول

ابحث

عدد زيارات الموقع

69,864

مصر في القلب

تحية الى الشعب المصري العظيم و الى شهداء ثورة 25 يناير تحية الى مدينتي السويس الباسلة شرارة الثورة المصرية تحية الى مصر العزة و الكرامة مصر النبل و الحضارة. افتخر باني مصري احب الاهرمات و النيل افتخر بأني مصري احب القناة و الهواء العليل .

مصر في القلب &  مصري و أفتخر