<!--<!--

التخلص من الصراصير |التخلص من الصراصير |التخلص من الصراصير |19035 الخط الساخن للتخلص من الصراصير والنمل وجميع الحشرات بدون مغادره المكان وبدون رائحه 19035 كايرو كنترول امان وراحه من الحشرات 

المكافحه المتكامله 

بدأ الإنسان بتطوير طرق مكافحة الآفات التي تنافسه على الغذاء في القرن الماضي بشكل واسع حيث ظهرت في البداية مجموعة المركبات اللاعضوية مثل مركبات الزرنيخ والمركبات ذات الأصل النباتي مثل ( الروتينون – النيكوتين- البارثرين) وفي أوائل القرن الحال استخدمت الغازات السامة مثل (سيانيد الهيدروجين) لتدخين الأشجار وبنفس الوقت ظهرت الزيوت المعدنية القطرانية منها والبترولية. ثم استخدمت في العشرينات من القرن الماضي ومركبات الفينولات وبعد الحرب العالمية الثانية ظهرت المركبات الجديدة الصناعية مثل المركبات الكلورية العضوية أو الفوسفورية العضوية وبدا للمهتمين في مكافحة الآفات أن هذه المبيدات قد أعطت الإجابات الشافية لعملية المكافحة المطلوبة.

إلا أن الاستخدام المتكرر وغير الصحيح لهذه المبيدات كشف عدة مشاكل لم تكن بالحسبان وذلك لأن المبيد المستخدم في هذه المرحلة كان ذو طيف واسع وسمية شديدة بالنسبة إلى عدد كبير من الأنواع الحشرية مما أدى إلى قتل الطفيليات والمفترسات (الأعداء الحيوية) وإضعاف دورها في عملية المكافحة الطبيعية وإحداث التوازن البيئي ، إضافة إلى حصول بعض التسممات للكائنات غير المستهدفة كالحيوانات الأليفة والطيور والنحل والإنسان.

كما أدى الاستخدام غير الصحيح لهذه المبيدات إلى ظهور صفة المقاومة للمبيدات من قبل الآفات الحشرية كما أدت إلى سيادة آفات جديدة في البيئة فمثلاً في السودان حيث كانت تستخدم في الأربعينات مبيدات الكلور العضوية لمكافحة دودة اللوز الأمريكية في القطن ودودة ورق القطن المصري مما أدى في الخمسينيات إلى ظهور الجاسيدات في حقول القطن والتي لم تكون موجودة من قبل، وبعد عدة سنوات من المكافحة المستمرة بالمواد الكيماوية ظهرت آفة جديدة هي الذبابة البيضاء على القطن.

وهكذا نرى أن المبيدات لم تعد تعط النتائج المرجوة أصبحت أحياناً تعطي نتيجة عكسية خاصة عند ظهور صفة مقاومة المبيد في سلوك الآفة حيث أن المبيد في هذه الحالة يقضي على المفترسات والمتطفلات (الأعداء الحيوية) ويبقي على الأفراد المقاومة من الآفة، فإن المبيد في هذه الحالة يساعد في زيادة أعداد الآفة وليس نقصها . هذه الأمور أدت إلى التفكير لاستنباط طرق جديدة للمكافحة بل الاعتماد على أساليب متعددة يخدم بعضها البعض بصورة متكاملة وهذا مايسمى الآن بالمكافحة المتكاملة للآفة أو إدارة الآفة المتكاملة.

                     مفهوم المكافحة المتكاملة:

إن الإدارة المتكاملة للآفة IPM علم تطبيقي حديث يعود العمل به إلى أكثر من 25 سنة ويمكننا أن نحدد بأن السبعينات من هذا القرن هي التي أرست قواعده ولقد تعددت التعاريف التي تناولت المكافحة المتكاملة نذكر منها:

 تعريف شيرين وجماعته 1959 حيث قال: أن المكافحة المتكاملة هي طريقة لمكافحة الآفات تجمع بين المكافحة الحيوية والكيماوية.

تعريف المنظمة الدولية للمكافحة الحيوية 1969: إن المكافحة المتكاملة هي نظام لوقاية النبات ويدعو إلى استخدام مختلف طرق الوقاية الزراعية والحيوية والكيماوية بحيث يسمح ببقاء الآفات الضارة في مستوى يمكن تحمله أو دون الحد الاقتصادي الحرج.

التعريف الحالي للمكافحة المتكاملة حسب منظمة الأغذية والزراعية الدولية FAO 1974 والمنظمة الدولية للمكافحة الحيوية عام 1977 هو: إن المكافحة المتكاملة نظام يستخدم مجموعة من الطرق الملبية في وقت واحد لكل من المتطلبات البيئية والاقتصادية والصحية معتمداً خاصة على استخدام الأعداء الحيوية ومبدأ الحد الاقتصادي الحرج.

إن المكافحة المتكاملة بمعنى آخر هي استراتيجية لمكافحة الآفات مبنية على البيئة حيث تعتمد على عوامل الموت الطبيعية بواسطة الأعداء الحيوية وعوامل المناخ غير الملائمة وتعتمد بشكل قليل على تقنيات المكافحة الأخرى حيث تستخدم المكافحة الكيماوية فقط عندما تدعو الحاجة إليها ومن خلال دراسة الكثافة العددية للآفة وعوامل الموت الطبيعية مع الأخذ بعين الاعتبار التأثيرات المتداخلة بين المحصول المراد حمايته وبين العمليات الزراعية وعوامل المناخ والآفات الأخرى.

                 مراحل تطور المكافحة المتكاملة:

لم يكن ممكناً تطبيق كافة معطيات المكافحة المتكاملة دفعة واحدة وإنما طبقت بالتدريج حيث كان الحد من الاستخدام المتزايد للمبيدات وترشيد استخدامها المسألة التي حظيت بالاهتمام الأكبر والتي شكلت المرحلة الأولى قبل الوصول إلى المكافحة المتكاملة، وهذا ما أطلق عليه اسم المكافحة الموجهة، وهذه اعتمدت على اتجاهين أساسيين:

1-  الإقلال ما أمكن من استخدام المواد الكيماوية والاقتصار على ذلك على الحالات الضرورية الملحة والاعتماد على معطيات التنبيهات الزراعية والمعطيات البيولوجية المختلفة.

2-  الإقلال ما أمكن من التأثيرات الثانوية للمبيدات الزراعية على الأنواع المفيدة من مفصليات الأرجل كالأعداء الحيوية وملقحات النبات والحشرات النافعة الأخرى.

ويتضمن ذلك مجموعة من التدابير والتي يمكن تلخيصها بإجراء الرش في أوقات غياب هذه الكائنات المفيدة واستخدام المكافحة الموضعية وانتخاب المبيدات ذات السمية الأقل أو بمعنى آخر استخدام المبيدات المتخصصة الانتقائية مثل مانعات التغذية وهرمونات النمو حيث أن استخدام هذه المواد إلى جانب العديد من الطرق البيولوجية والزراعية والفيزيائية يقودنا إلى المرحلة الثانية وهي المكافحة المتكاملة IPM وفي هذه المرحلة يتم تجنب استخدام المواد الكيماوية ما أمكن والاعتماد خاصة على الطرق الحيوية الزراعية الفيزيائية.. الخ بهدف الإقلال من أعداء الآفات مع الإساءة بأقل قدر ممكن إلى الوسط الإيكولوجي.

وهكذا يمكن للمكافحة المتكاملة أن تفتح الطريق نحو أسلوب إنتاج زراعي بيئي حيث يستخدم المزارع مختلف الطرق المتوفرة معتمداً في ذلك على أسس علمية صحيحة ومعطيات بيئية محلية تقوده نحو اتخاذ مايتوجب من إجراءات تحمي النبات والبيئة معاً وتؤمن الطمأنينة لكافة أطراف الوسط الذي تعيش فيه. وهذا نرى أن وضع برنامج المكافحة المتكاملة يتطلب الحصول على عديد من المعلومات الأساسية منها :

1-   البيولوجيا العامة للآفات الرئيسية وسلوكها وتعاقب أجيالها وتوزعها الجغرافي.

2-   مستويات كثافة أعداد الآفات التي يمكن تحملها دون خسائر ملموسة .

3-   العوامل الرئيسية التي تسبب الموت الطبيعي والآفات التي تنظم تكاثر ديناميكية أعدادها.

4- الأوقات والأماكن التي توجد فيها الآفات ومدى أهمية الدور الذي تقوم به الأعداء الحيوية الرئيسية من الطفيليات والمفترسات ومسببات الأمراض.

5-   أثر إجراءات المكافحة على الآفات وعلى العوامل التي تسبب الموت الطبيعي وعلى النظام البيتي بصورة عامة.

وهكذا فإن الوقاية المتكاملة للمزروعات تعتمد على الأسس التالية:

* رصد المزروعات وتحديد مجموعات الآفات الضارة والأعداء الحيوية ويتطلب ذلك رصد كامل لمختلف الآفات الهامة في منطقة ما وتقدير أعدادها وانتشارها والتغيرات التي تحصل في هذا المجال وذلك اعتماداً على معطيات محطات الأرصاد والإنذار الزراعي وتقدير مدى الضرر الذي يمكن أن تحدثه في كل مرحلة من هذه المراحل وفي الوقت نفسه مراقبة كافة العوامل (حيوية وغير حيوية) وتحليل مدى تأثيرها على أعداد الآفات وبالتالي إسهامها في دورة الأخطار المتوقعة ولابد من أن يتم ذلك على مستوى المزرعة الواحدة في الوقت الذي يتم على مستوى المنطقة وقد ساعد التقدم الذي حصل في مجال طرق ووسائل دراسة وحصر الحشرات وكذلك وسائل تحديد ظهورها كالمصائد المختلفة وخاصة المصائد الجنسية والغذائية وكذلك طرق تحليل العوامل المناخية كل ذلك ساعد في ضبط تحركات الآفات ومايحيط بها من عوامل مختلفة.

* تطبيق مفهوم العتبة الاقتصادية أو الحد الاقتصادي الحرج وهو يدل على مستوى أضرار الآفة الذي يصبح عنده التدخل ضرورياً لوقاية النبات من خطر الآفات التي تهدده . وهنا يجب أن نميز بين مرحلة الخطر المحتمل والذي يسمح بتوقع محتمل مسبق لوقع الخطر وبالتالي القيام ببعض الإجراءات الوقائية لدرء الخطر قبل وقوعه.

* استخدام طرق المكافحة المتكاملة التي يمكن تلخيصها بالتالي:

<!--الطرق الزراعية :  مثل استخدام الأصناف المقاومة من البذور الزراعية والأشجار المثمرة، إتلاف بقايا المحاصيل ونواتج التقليم، فلاحة التربة، مواعيد الزراعة، التقليم والتخفيف ، التسميد ، النظافة العامة مثل جمع الثمار المصابة وإتلافها ، إدارة المياه مثل كمية وموعد الري ، زراعة محاصيل متعددة.

<!--الطرق الفيزيائية: مثل الحرارة، البرودة، الرطوبة، الضوء ، الصوت،.

<!--المستخلصات النباتية: منها منقوع الثمار أو الأوراق أو الاستخلاص بالمذيبات العضوية.

<!--الطرق الحيوية:  والتي تشمل تنشيط ووقاية الأعداء الحيوية المحلية، الاستيراد والتربية الكثيفة ونشر الطفيليات والمفترسات، تحضير واستخدام بكتيريا ، فيروس ، فطور ، بروتوزا، نيماتودا.

<!--الطرق الكيميائية:  وتشمل الجاذبات، الطاردات، مختلف المبيدات الحشرية، المعقمات الكيماوية، مانعات النمو (الهرمونات).

<!--الطرق الوراثية: وتسمى بأسلوب المكافحة الذاتية أو الوراثية وتشمل تربية وإطلاق الذكور العقيمة ذات الشروط الوراثية الخاصة أو تلك غير القادرة على التوافق الوراثي بأشكال مختلفة ، أي إكثار العوامل المميتة التي تنتج عن تزاوج فردين من نفس النوع.

<!--الطرق التشريعية: وتشمل الحجر الزراعي للنباتات والحيوانات، برامج استئصال آفات معينة بقوة القانون كأن نمنع مثلاً إرسال مادة زراعية في نفس البلد من منطقة إلى أخرى.

                                                            ملاحظة :

نلخص العوامل الطبيعية المسببة للموت في المجتمعات الحشرية أو نقص أعداد الأفراد أو طول فترة الحياة أو طول فترة الجيل أو النقص في عدد الأجيال إلى :

1-  عوامل غير حيوية: وتسمى أحياناً العوامل الفيزيائية وهي تتضمن بصورة رئيسية العوامل الجوية (حرارة – رطوبة – ضغط جوي – رياح – أمطار) وعوامل التربة.

2-  العوامل الحيوية: هذه العوامل تسبب الموت أو إنقاص التكاثر والانتشار وهي ناتجة عن العوامل الحية الموجودة في النظام البيئي التي تؤدي إلى إنقاص التكاثر في النهاية وهي تشكل الكائنات المنافسة والأعداء الحيوية.


مستوى الضرر الاقتصادي أو الحد الاقتصادي للضرر: هو أقل عدد لآفة يحدث الضرر الاقتصادي.

الضرر الاقتصادي :هو مقدار الضرر أو كمية التلف الذي يتساوى أو يزيد على تكاليف عملية المكافحة.

الحد الاقتصادي الحرج أو العتبة الاقتصادية للمكافحة:  هو الكثافة العددية التي يجب منها بدء المكافحة لمنع ازدياد أعداد الآفة والوصول إلى مستوى الضرر الاقتصادي.

مفهوم المكافحة الحيوية ( البيولوجية) للآفات الزراعية Biological Control:

                                      مقدمة:

إن جميع الكائنات الحية مصيرها في النهاية إلى الموت إلا أن الموت الذي يأتي مبكراً يأتي في عدة صور ولعدة أسباب وتجمع كل هذه الأشكال في تعبير شامل وهو عوامل الفناء، وتقسم عوامل الفناء هذه الى قسمين أساسيين هما:

* عوامل الفناء غير الحية: مثل البرودة ، الحرارة ، الغرق، الاختناق، الكوارث الطبيعية.

* عوامل الفناء الحية: مثل الافتراس ، التطفل، الأمراض ، التنافس على الغذاء والمكان.

وتعتبر دراسة أثر عوامل الفناء بأنواعها على تعداد الآفة من الدراسات الأساسية لمعرفة ديناميكية أعداد هذه الآفة لوضع برامج مناسبة وفعالة لمكافحتها.

توجد عدة أنواع من الكائنات خاصة تلك التي تنافس الإنسان على المواد الغذائية والألبان أو تلك التي تؤثر على صحته ويطلق عليها كلمة آفة Pest وفي البيئة الطبيعية أو حتى الزراعية فإن أفراد الآفة تقتل بواسطة أفراد من أنواع أخرى يطلق عليها (الأعداء الطبيعية) Natural Enemies أو الكائنات النافعة أو الأعداء الطبيعية.

                                  الأعداء الطبيعية Natural Enemies

عناصر الفناء الحية وتقسم إلى ثلاثة أقسام وهي :

1-   المفترسات Predator :  وهي تفترس الآفة وتتغذى عليها.

2- الطفيليات Parasite : وهي تتطفل على الآفة وتتغذى عليها وهي نوعان تطفل داخلي Endoparsitism و تطفل خارجي Ecotoparasitism .

3-   مسببات الأمراض : وهي تسبب الأمراض بأنواعها المختلفة للآفة وتفتك بها.

إن الفعل المشترك لهذه الفئات الثلاثة على آفة ما في الحقل بدون تدخل الإنسان يطلق عليه المقاوم الطبيعية Nature Resistance وهي ظاهرة عامة أو أساسية في مبادئ علم (الإيكولوجي).

لقد ظل الإنسان يدرس ولحقب طويلة العلاقة بين الأعداء الطبيعية وعوائلها وفرائسها من الأنواع الحيوانية وقد أفرزت هذه الدراسات معلومات وخبرة وبيانات ايكولوجية دقيقة استثمرت لزيادة فعالية هذه الأعداء الطبيعية في البيئة وفي الزراعة الحديثة لمصلحة الإنسان وتسمى عملية تطبيق المقاومة الطبيعية بواسطة الإنسان لخفض أعداء الآفة بالمكافحة البيولوجية Biological control ويمكن تعريفها بأنها فرع من الدراسات الإيكولوجية تهدف إلى تنظيم وخفض أعداء الآفة الضارة بمصالح الإنسان من غذاء وكساء وصحة بواسطة الأعداء الطبيعية.

                         طرق وأساليب المكافحة الحيوية: Biological control:

1- طريقة الإدخال Introduction:

تعتمد هذه الطريقة على إدخال الأعداء الحيوية الطبيعية من مناطق ثانية واستيطانها في البيئة المراد مكافحة الآفة بها وتعتبر هذه الطريقة من أنجح الطرق في حالة ما إذا كانت الآفة نفسها قد أتت من خارج المنطقة واستوطنت في بيئتنا الزراعية وتدعى هذه الطريقة أيضاً بالطريقة التقليدية Classical Biological Control مثال:

-   المكافحة الحيوية لحشرة البق الدقيقي الأسترالي في الولايات المتحدة بواسطة إدخال العدو الحيوي Rodalia Cardinalis من أستراليا.

-       مكافحة الذبابة البيضاء الصوفية في سوريا بواسطة إدخال العدو الحيوي Calesnoacki من إيطاليا.


2- طريقة الإكثار Augmentaion:

وهذه الطريقة تتلخص في إكثار العدو الطبيعي بأعداد هائلة وإطلاقه أو رشه في المحصول وتكرار ذلك حتى يتسبب في خفض أعداد الآفة.

مثال: تربية طفيل الترايكوجراما ونشره في حقول القطن لمكافحة حشرة دودة اللوز الأمريكية.


3- طريقة الحماية والتنمية Conservation :

وتعتمد هذه الطريقة على حماية وتنمية قدرات وفعاليات الأعداء الطبيعية المحلية وذلك بتغيير بعض العمليات الزراعية أو التركيبية المحصولية أو الدورة الزراعية وباستخدام مبيدات اختيارية عند الضرورة وبذلك تنمو أعداد هذه الأعداء الطبيعية المحلية وتحدث أثراً اقتصادياً في مقاومة الآفة المعنية بشكل قد عجزت عنه من قبل رغم تواجدها وذلك بسبب عدم ملاءمة الظروف البيئية.

مثال:  مكافحة الحشرة القشرية الحمراء في زراعة الحمضيات في سوريا، حيث تم وقف استخدام المبيدات الكيماوية بشكل كامل وتم استخدام الزيت الصيفي فقط في المراحل المناسبة لتواجد الآفة مما أدى إلى زيادة أعداد وفعالية الأعداء الحيوية المحلية Comperiella bifasciata + Aphytis spp واستطاعت السيطرة على الآفة.


                       المكافحة الحيوية Biological Controm:

تعرف المكافحة البيولوجية بأنها تستخدم الإنسان للأعداء الطبيعية للآفة الطفيلية ومفترسات ومسببات للأمراض لخفض أعداد هذه الآفة إلى دون الحد الذي تسبب فيه الآفة ضرراً اقتصادياً .

ومن هذا التعريف يلاحظ أن المكافحة البيولوجية لاتهدف إلى القضاء على الآفة وإبادتها بل تهدف إلى خفض أعداد الآفة لدرجة من التوازن الطبيعي تصبح فيه الآفة غير ضارة اقتصادياً رغم تواجدها على المحصول.


                                              ميزات المكافحة الحيوية:

تتميز المكافحة الحيوية بما يلي :

1-   طريقة اقتصادية في مكافحة الآفات

2-   طريقة ذاتية التكاثر وتتصاعد فعاليتها دون تدخل يذكر وخاصة في الأشجار

3-   تنتشر الأعداء الطبيعية من مكان إطلاقها إلى مسافات بعيدة وتغطي مساحات شاسعة

4-   لاضرر منها على الإنسان أو الحيوان أو البيئة


                                         بعض المصطلحات المستعملة في المكافحة الحيوية:

1- الإحلال Colonization: ويقصد بها إطلاق أحد الأعداء الطبيعية بعد استيراده من منطقة فيستقر ويصبح جزءً من البيئة.

2-   طفيل خارجي Ectoparasite : الطفيل ( العدو الحيوي) الذي ينمو خارجياً أو سطحياً على جسم العائل.

3- الحشرات آكلة الحشرات Entomopagous : وهي الحشرات التي تعتمد في غذائها على حشرات أخرى وتشمل الطفيليات والمفترسات.

4- الاستيطان Establishment : ويقصد به استقرار أحد الأعداء الطبيعية المستوردة في منطقة ما بصفة دائمة وبنجاح.

5- طفيليات الطفيليات أو الطفيليات الثانوية Htperparasites : وهي الطفيليات الحشرية التي تتطفل على طفيليات حشرية أولية وهي ظاهرة غير مرغوبة في المكافحة الحيوية .

6- الإطلاق التطعيمي للأعداء الحيوية Inculativ release : إطلاق أعداد قليلة من العدو الطبيعي بغية تكاثرها تلقائياً في البيئة خلال عدة أجيال.

7- الإغراق أو الإطلاق الغامر للأعداء الطبيعية Inundative release: إطلاق أعداد هائلة من العدو الطبيعي بغية الحصول على نتائج فورية في خفض أعداد الآفة.

8- العدو الطبيعي أو العدو الحيوي Natural enemy : هو حيوان أو نبات يسبب الموت المبكر (غير الطبيعي) لحيوان أو نبات آخر.

9- طفيل Parasite or parstiod : هو كائن حي يعيش في أو على كائن آخر متحصلاً على غذائه منه دون إعطائه منفعة في المقابل.

10- مفترس Predator : حيوان يفترس أو يتغذى على حيوانات أخرى أصغر منه حجماً أو أقل منه قوة ويدعى هذا الأخير فريسة.

11- طفيل أولي Primary Parasite : طفيل يتطور في أو على جسم كائن غير متطفل ويدعى هذا الأخير عائل Host.

اعداد مهندس اسامة محمد

0110105395        0110105392    www.cairocontrol.com


Of integrated pest management

The concept of biological control (biological) pest

                     Integrated pest management:

Man began developing ways to combat pests that rivalry for food in the last century is widely appeared in a first group of compounds is inorganic, such as arsenic compounds and compounds of plant origin like (Rotenone - nicotine - Albartherin) In the early case used the toxic gases (such as hydrogen cyanide) to have smoked trees and at the same time have emerged, including mineral oils, tar and petroleum. Then used in the twenties of last century, and phenols compounds and after the Second World War emerged the new industrial compounds such as organochlorine compounds or organophosphorus and looked for those interested in pest control that these pesticides have given answers to the healing process control is required.

However, repeated use and is not correct for these pesticides revealed several problems that were not into account, because the pesticide used in this stage was a broad spectrum and toxicity of high for a large number of species insect killing parasites and predators (natural enemies) and weaken its role in the process of natural control and the creation of ecological balance, as well as for some of poisoning non-target organisms like animals and pet birds and the bees and humans.

It also resulted in the incorrect use of these pesticides to the emergence of drug resistance to pesticides by insect pests has also led to the rule of new pests in the environment for example in Sudan, where used in the forties pesticide organochlorine against bollworm, American cotton leaf worm Egyptian cotton, resulting in the fifties to Gaseidat appearance in the cotton fields which did not exist before, and after several years of fighting, the continuing scourge of chemicals developed a new whitefly on cotton.

Thus, the pesticides were no longer give the desired results are sometimes give the opposite result, especially when the emergence of a recipe to resist the pesticide in the behavior of the lesion where the pesticide in this case eliminates the predator Almtteflat (natural enemies) and remains on individuals the resistance of the lesion, the pesticide in this case help increase in the number of lesions and not lack of it. These things led to the thinking to devise new ways to fight but to rely on multiple methods to serve each other in an integrated manner and now this so-called Drug Control integrated pest management or integrated pest.

                     The concept of integrated pest management:

The integrated management of the pest IPM applied science talk back to work by more than 25 years and we can determine that the seventies of this century that established the rules and definitions have varied, which dealt with integrated pest management, including:

 Shirin and his definition of 1959 when he said: that IPM is a method of pest control that combines chemical and biological control.

The definition of the International Organization for biological control 1969: The IPM is a system of plant protection and calls for the use of different methods of prevention of agricultural and biological, chemical, so as to allow the survival of pests in a sustainable level or below the critical economic.

The current definition of integrated control by Food and Agriculture Organization of the International FAO 1974 and the International Organization for biological control in 1977, is: The integrated pest management system that uses a variety of ways responsive at one time for each of the requirements of environmental, economic and health based particularly on the use of natural enemies and the principle of reducing economic hardship.

The IPM in other words, is a strategy for pest control based on the environment where it depends on factors of death natural by natural enemies and climate factors, inappropriate and depends little on the control techniques where the other used Chemical control only when needed and through the study of population density of the lesion and factors of death natural taking into account the effects of overlapping between the crop to be protected and the operations of agricultural and climate factors and other pests.

                 Stages of the evolution of integrated pest management:

Was not possible to apply all the data integrated pest at once, but applied gradually as the reduction in the increased use of pesticides and rational use of the issue that received most attention and which formed the first phase by access to IPM, this so-called control-oriented, and this was based on two fundamental :

1 - minimize the use of chemicals and limited to the cases of urgent and necessary to rely on data alerts agricultural and different biological data.

2 - to minimize the secondary impacts of agricultural pesticides on useful species of arthropod Kaloaadae vital pollinators of plants and other beneficial insects.

This includes a range of measures which can be summarized as a spray in times of absence of these objects are useful and the use of control spot and the election of pesticides toxic at least in other words the use of pesticides specialized selectivity as inhibitors of nutrition and growth hormones as the use of these materials by many methods of biological and agricultural, physical, brings us to the second phase, integrated pest management IPM At this stage is to avoid the use of chemicals as possible and relying especially on the roads to agricultural biotechnology Physical .. Etc. with a view to reducing the enemies of the pests with the least possible abuse to the center ecosystem.

It can thus be integrated control to open the way towards a style of agricultural production any environmental uses farms of different methods available, relying on the scientific basis and data local environmental led towards taking Other things of measures to protect plants and environment together and provide reassurance to all parties to the medium in which to live. And we see that the development of integrated pest management program requires access to many of the basic information, including:

1 - Biology of the major pests and their behavior and punish generations and geographical distribution.

2 - the number of pest density levels that can be incurred without significant losses.

3 - the main factors that cause natural death and lesions that regulate the proliferation dynamics of numbers.

4 - times and places where there are pests and the importance of the role played by the major natural enemies of parasites and predators and pathogens.

5 - The impact of pest control measures and the factors that cause natural death and homework system in general.

Thus, the integrated prevention of crops depends on the following basis:

* Monitor crops and to identify the pests and natural enemies and requires monitoring of the entire of the various pests important in a region and estimate their numbers, proliferation and changes that will occur in this area, depending on the data the meteorological stations and warning agriculture and the extent of damage they can do in each of these stages in At the same time to monitor all the factors (dynamic and non-vital) and analyzing their impact on the number of lesions and thus contribute to the session of the potential dangers and must be done at the farm level one at a time that is in the region has helped the progress achieved in the field of methods and means of study and inventory of insects as well as methods for determining the appearance Kalmsaid different fisheries, particularly sexual and food, as well as methods of analysis of climatic factors have helped to control the movement of pests and Mahristit of different factors.

* Apply the concept of economic threshold or reduce the critical economic which is indicative of the level of pest damage, which may become necessary to intervene to prevent the risk of plant pest that threatens it. Here we must distinguish between the stage of the potential danger and allowing the expectation of the impact of a possible prior risk and thus do some preventive action to ward off the danger before it happens.

* Use the integrated control methods which can be summarized thus:

* Agricultural roads: such as the use of resistant varieties of seeds, and fruit trees, destruction of crop residues and output pruning, cultivation of the soil, planting, pruning and reducing, composting, hygiene, such as collecting fruits infected and destroyed, water management, such as the amount and timing of irrigation, multi-cropping.

* Physical methods: such as heat, cold, humidity, light, sound,.

* Plant Extracts: those drenched fruits or leaves or organic solvent extraction.

* Vital roads: which includes the revitalization and protection of local natural enemies, import-intensive education and dissemination of parasites and predators, preparation and use of bacteria, virus, breakfast, Brocoza, nematode.

* Chemical Methods: This includes Gazbat, Tardat, various pesticides, chemical disinfectants, inhibitors of growth (hormones).

* Genetic methods: The style is called self-control or include genetic breeding and release of sterile males with genetic conditions or for those that are not capable of genetic compatibility in various forms, ie, propagation of lethal factors produced by mating two individuals of the same type.

* Legislative ways: This includes quarantine of plants and animals, eradication programs specific pests prevent the force of law if, for example to send agricultural material in the same country from one region to another.

                                                            Note:

Sum up the natural factors that cause of death in insect communities or a lack of numbers of individuals or the length of life or the length of the generation or decrease in the number of generations to:

1 - non-essential factors: sometimes called physical factors which include mainly weather factors (temperature - humidity - pressure - wind - rain) and factors of the soil.

2 - vital factors: These factors cause death or decrease the reproduction and proliferation is the result of living factors in the ecosystem that leads to decrease reproduction in the finale, which are objects of competition and natural enemies.

The level of economic damage or economic limit of the damage: is the minimum number of the scourge of economic damage occurs.

Economic damage: It is the amount of damage or the amount of damage that is equal to or greater than the cost of the control.

Reduce the critical economic or economic threshold for control: is the population density that must initiate the fight to prevent the increasing numbers of lesion and access to the level of economic damage.

The concept of biological control (biological) pest Biological Control:

                                      Introduction:

The fate of all living organisms in the end to death but that death, which comes comes in many early photographs and a number of reasons, and bring all of these forms in the expression of a comprehensive factors yard, this yard is divided factors into two main pillars:

* Yard non-living factors: such as cold, heat, drowning, suffocation, natural disasters.

* Factors patio living: such as predation, parasitism, disease, competition for food and space.

The study of the effect of factors yard to enumerate different kinds of lesion studies to learn the basic dynamics of the numbers of these lesions for the development of appropriate and effective control.

There are several types of objects, especially those that compete with human food, milk, or those that affect the health and well-known with the word scourge of Pest in the natural environment or even in agriculture, members of the scourge killed by members of the other types of so-called (natural enemies) Natural Enemies or objects beneficial or natural enemies.

                                  Natural enemies Natural Enemies

Elements of the courtyard living and is divided into three sections, namely:

1 - predators Predator: prey on the pest and feed on them.

2 - parasites Parasite: the parasites to feed on them scourge and a two Snoop Endoparsitism internal and external intrusion Ecotoparasitism.

3 - pathogens: a disease-causing various types of the pest and kill it.

The joint action of these three categories of the scourge of what is in the field without human intervention, so-called resistant natural Nature Resistance is a general phenomenon or fundamental principles of (ecological).

Has been the human study and periods of prolonged relationship between natural enemies and Awailha and prey species of animals have produced these studies, information and experience data and ecological minutes invested to increase the effectiveness of these natural enemies in the environment and in modern agriculture for the benefit of rights and called the process of applying the natural resistance by humans to reduce the enemies of the pest Drug Control Biological Biological control and can be defined as a branch of the ecological studies aimed at regulating and reducing the enemies of the pest harmful to the interests of human food, clothing and health by natural enemies.

                         Ways and methods of biological control: Biological control:

1 - Input Method Introduction:

This involves the introduction of natural enemies of natural regions of the second settlement in the environment you want to fight the pest and is this the way of the most successful methods in the case of whether the lesion itself may come from outside the region and settled in our environment, agriculture and called this method also in the traditional manner Classical Biological Control Example :

- Biological control of insect Icerya in the United States by entering the enemy's vital Rodalia Cardinalis from Australia.

- Combating whitefly Sufism in Syria by entering the enemy vital Calesnoacki from Italy.

2 - way too much Augmentaion:

This method is summed up in the propagation of the natural enemy in overwhelming numbers, and release or sprayed on the crop and repeat until the cause in reducing the scourge.

Example: Education parasite Altrajkograma and published in the cotton fields to fight the insect of American bollworm.

3 - How to protection and development Conservation:

This involves the protection and development capabilities and activities of natural enemies of local and by changing some agricultural operations or synthetic crop or crop rotation and use of pesticides is optional when necessary, and this growing number of these natural enemies of local and make a difference economically to resist the scourge on the way had failed him before, despite its presence in because of inadequate environmental conditions.

Example: the fight against insect crustacean red in the cultivation of citrus in Syria, where he was to halt the use of chemical pesticides fully been used oil saving only in the appropriate stages for the presence of the lesion which had increased the number and effectiveness of natural enemies of local Comperiella bifasciata + Aphytis spp and was able to control the scourge.

                       Biological Control Biological Controm:

Known as biological control using natural enemies of the rights of the pest and predators and parasitic causes of disease to reduce the numbers of these lesions to below the lesion caused by the economic damage.

From this definition we note that the biological control not meant to eliminate the scourge and destruction, but aim to reduce the numbers of lesions for the degree of the natural balance becomes a non-economically damaging pest, despite its presence on the crop.

                                              Features of biological control:

Characterized by biological control, including the following:

1 - economical way in the fight against pests

2 - How to self-reproduction and escalate their effectiveness without significant intervention, especially in the trees

3 - spread of natural enemies from their place of release to the long distances and cover large areas

4 - Adharr than to humans or animals or the environment

                                         Some of the terminology used in biological control:

1 - replacement Colonization: The intended release of one of natural enemies imported from the area after Vistqr and become part of the environment.

2 - external parasite Ectoparasite: parasite (the enemy is vital), which grows externally or superficially on the body of the breadwinner.

3 - Insect-eating insects Entomopagous: the insects that depend for their food on other insects, including parasites and predators.

4 - settlement Establishment: and is intended to stabilize one of the imported natural enemies in the area permanently and successfully.

5 - parasites, parasites or parasites secondary Htperparasites: a parasitic insect parasites that parasitize insects, a phenomenon that an initial undesirable biological control.

6 - all vital to the enemy Alttaimi Inculativ release: launch of a small number of natural enemy in order to automatically multiply in the environment through several generations.

7 - dumping or release of the overwhelming natural enemies Inundative release: release of large numbers of natural enemy in order to obtain immediate results in reducing the scourge.

8 - the natural enemy or enemy Dynamic Natural enemy: animal or plant is the cause of premature death (non-natural) of an animal or plant another.

9 - parasite Parasite or parstiod: an organism living in or on another object Moerder nutrition him without giving him the benefit in return.

10 - predator Predator: prey or animal feeds on other animals smaller than larger or less than the power and invited the latter prey.

11 - initial parasite Primary Parasite: parasite develops in or on the body of object that is not malicious, this is called the last host Host.

The preparation of an engineer Osama Mohamed

0110105395 0110105392 www.cairocontrol.com

 

المصدر: wwwcairocontrol.net

التحميلات المرفقة

cairocontrol

ابادة حشرات www.cairocontrol.net

ابادة حشرات

cairocontrol
ابادة حشرات من كايرو كنترول لاباده الحشرات والفئران 19035 تقوم الشركه برش جميع الحشرات والصراصير والنمل والبق والفئران لجميع المحافظات بالضمان بالمصل الالمانى وبالتبخير وبتصريح من وزاره الصحه وبدون مغادره المنزل 20 جنيه داخل الشركات والمنازل والمحلات التجاريه والفيلات 19035 بسعر المكالمه العاديه حاصله على شهاده الايزو 9001 الخط الساخن »

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

450,838

خـدمــــه العمــلاء الخط الساخن 19035 بسعر المكالمه العاديه

ابادة الحشرات

اباده الحشرات|اباده الحشرات|اباده الحشرات|اباده الحشرات

 19035

كايرو كنترول لاباده الحشرات والفئران بالمصل الالمانى بدون  رائحه  بــ20 جنيه لجميع  المحافظات للصراصير والنمل وجميع الحشرات بالضمان بدون مغادره المكان بتصريح من وزاره الصحه

للحجز والاستعلام الخط الساخن 19035