كل سنة وانتو كلكو طيبين وبخير ويارب السنة دى تكون احسن من السنة اللى قبلها واللى قبلها واللى قبل اللى قبلها :)
استحالة إن رأس السنة تعدي من غير ما يكون بابا نويل موجود، بس إيه رأيك السنة دي لما تعمليه أنتِ بنفسك وتستغليه في تزيين شجرة عيد الميلاد، أو تعلقيه في أي جزء في البيت.

•    كورة بلاستيك صغيرة "وش بابا نويل".
•    كورة بلاستيك صغيرة "جسم بابا نويل".
•    كورة أصغر منهما لونها بيج.
•    زرارين باللون الأسود.
•    قطن .
•    مسدس شمع أو صمغ.
•    قطعة قماش لونها أحمر.

1- الصقي الكورتين البلاستيك الصغيرين فوق بعض بمسدس الشمع.

2- الصقي القطن على جنب من جوانب الكرة اللي فوق، بحيث إنه يكون ده وش بابا نويل وسيبيه حوالي 1/2 ساعة علشان القطن يثبت على الكورة.


3- بعد كده الصقي الزراير مكان العينين على القطن من فوق.


4- الصقي الكورة الصغيرة اللي باللون البيج مكان المناخير.


5- أحضري القماش الأحمر ولفيه على الكورة اللي تحت والصقيه وحطي على الأطراف من تحت قطن علشان يبقى زي لبس بابا نويل.


6- أحضري قطعة كمان من القماش الأحمر ولفيها على شكل قرطاس، والزقيه علشان ما يتفتحش وبعدين حطي على الأطراف شوية قطن أبيض عشان يبقى زي الطرطور اللي بيلبسه بابا نويل.


7- بعد كده الصقي الطرطور ده على الكورة من فوق "رأس بابا نويل".


8- ممكن تخرمي الطرطور من فوق وتمرري منه دوبارة وتعلقي "بابا نويل" في شجرة عيد الميلاد، أو ممكن تحطيها في أي مكان عندك في البيت تضيفي بيها شكل جديد.

المصدر: ايميلى الشخصى
asalet-sinaa

شرفتم موقعى انا هبه على من شمال سيناء - العريش عمرى 24 سنة بكالوريوس علوم بيئية و زراعية جامعة قناة السويس بعشق الاشغال اليدوية وأشغال الأبرة .

  • Currently 1/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
1 تصويتات / 1519 مشاهدة
نشرت فى 31 ديسمبر 2012 بواسطة asalet-sinaa
أصنع بنفسك, أفكار, أشغال يدوية, صور, أصالة سيناء, asalet sinaa, هبه على, heba ali, كل اللي هتحتاجي إليه, الخطوات, رأس السنة, بابا نويل, تزيين شجرة عيد الميلاد, علقيه, في أي جزء في البيت, الادوات, كورة بلاستيك صغيرة, وش بابا نويل, ., جسم بابا نويل, كورة أصغر منهما, لونها بيج, زرارين باللون الأسود, قطن, مسدس شمع, صمغ, قطعة قماش, لونها أحمر, الطريقة, الصقي, الكورتين البلاستيك الصغيرين, فوق بعض, الصقي القطن, على جنب, من جوانب الكرة اللي فوق, سيبيه حوالي 1, 2 ساعة, القطن يثبت على الكورة, الصقي الزراير, مكان العينين, على القطن, من فوق, الصقي الكورة الصغيرة, مكان المناخير, الانف, أحضري القماش الأحمر ولفيه على الكورة اللي تحت والصقيه وحطي على الأطراف من تحت قطن علشان يبقى زي لبس بابا نويل., أحضري القماش الأحمر, لفيه على الكورة اللي تحت, الصقيه, حطي على الأطراف, من تحت قطن, لبس بابا نويل, 6, أحضري قطعة كمان من القماش الأحمر ولفيها على شكل قرطاس, والزقيه علشان ما يتفتحش وبعدين حطي على الأطراف شوية قطن أبيض عشان يبقى زي الطرطور اللي بيلبسه بابا نويل., الصقي الطرطور, على الكورة, من فوق رأس بابا نويل, اخرمي الطرطور من فوق, مرري منه دوبارة, علقي بابا نويل, في شجرة عيد الميلاد, شجرة الكريسماس, حطيها في أي مكان عندك, فى البيت, تضيفي بيها شكل جديد, سانتا كلوز

ساحة النقاش

heba ali

asalet-sinaa
هوايتى اشغال الابرة والتطريز والاشغال اليدوية »

ابحث

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

1,642,077