المحاكمة الطلابية لاعضاء هيئة التدريس بكلية (E) جامعة (M) قسم (MPED)
الدعوة :
تقدم طلاب الفرقة (3) بكلية () برفع دعوة قضائية ضد اعضاء هيئة التدريس في القسم و قد وجهة نيابة الجامعة عدد من التهم :
1. المسئولية التامة عن ضعف مستوي التعليم بالقسم و لذلك لان كل دكتور مش عايز يشتغل في الجامعة الي الحكومة بتقول انها مجانية لانه بيشتغل في الجامعة الخاصة و بيقبض بالشوال .
2. عدم الاهتمام بالسكاشن و المعيدين و انهم اساسا معرفوش المعيدين بيدرسوا ايه و بيشتغلوا ولا لأ.
3. مجاملة ابناء اعضاء هيئة التدريس . مهو الي ابوة دكتور في الجامعة لازم هو كمان يبقي دكتور . عزبة واخدنها وراثة .
4. عدم احترام ادمية الطالب بانه مثلا يدي ميعاد المحاضرة في الميعاد الي بيناسبة بمزاجه دون الرجوع لجدول ولا نيلة و كمان ممكن ميجيش المحاضرة و الطلبة تفضل مستنية الباشا ده غير انه لو جه بدري (اتاخر مثلا ساعتين ) بياخد غياب و يمنع دخول حد بعديه .
5. بيصححوا الامتحانات بعد الامتحان ب 3 شهور بعد خراب مالطة يعني .
6. تجارة الكتب الي هي اصعب من تجارة المخدرات . يعني مثلا الدكتور فلان مرة كان منزل كتابين واحد ب 45 و التاني ب 15 مثلا , قال الي هيشتري الكتاب له خصم 3 جنية ...
7. الادعاء الكاذب من احد دكاترة الجامعة بان الطالب بيتكلف علي الدولة 35 الف جنية في السنة و ده كان في برنامج من 5 ال 6 بالقناه التانية المصرية , طب حد يديني امارة واحد بكده . المدرجات المكسرة و لا مئات الطلبة الي محشورين في مدرج الكثافة العددية في اكبر من علبة السلمون .
8. ده غير انهم يفضلوا طول السنة يلغوا في محاضرات و يجي في اخر اسبوع يبتدي يدرس لك المنهج بقي .
9. اتوجه بسؤال اخير لاعضاء هيئة التدريس . هل ضميرك(ان وجد) راضي عنك؟؟؟!!!؟؟؟
اطالب بتوقيع اقصي العقوبة علي من تتوفر فيهم هذه الصفات و شنقهم علي بوابة الكلية ليكونا عبرة لمن لا يعتبر.
علي الدفاع اضافة تعليق . و علي من يرفع رفع دعوة اخري اضافة تعليق ايضا .
ملحوظة :
1. هناك من اساتذة الجامعة من نكن لهم احترام شديد و نطالب باعطائهم الجائزة التقديرية و هم قليلون.
2. كتبت هذا المقال تعبيرا عن سخطي علي التعليم الجامعي و هو احدي و اهم اسباب التخلف التكنولوجي و فساد هذا المجتمع الجامعي ما هو الا نموذج مصغر لفساد اكبر .
3. من يجد في نفسه هذه الصفات فليحاول تغييرها بدلا من ان يشغل نفسه بكاتب الموضوع.


ساحة النقاش