الترامادول

علاج الترامادول يتطلب مصحات متخصصة فى علاج ادمان الترامادول والتعامل مع اعراض انسحابه القاتلة


ادمان الترامادول

اشكال الترمادول و الاسماء المشهورة بين الناس
الابيض : التامول و بيكون اى تركيز سواء 200 او 225 و اكس و اتنين اكس و الكلام التجارى ده
الاحمر او الفراولة : الترامادول العادى الى بتركيز 200 و سموه فراولة علشان الحباية اصغر من التامول و لونها احمر لون الفراولة 
التفاح : الى هوا ترمادول برده بس بتركيز اعلى 225 و الحباية صغيرة و فى نفس الوقت لونها احمر
التى دول : لون الحباية احمر ساعات تبقى غامقة و ساعات تبقى فاتحه زى ما اتكلمنا قبل كده ان الادوية دى متصنعه فى ورش و بير سلم و غير مطابقة للمواصفات و طبعا تاريخ الصلاحية الى مكتوب على العلبة او الشريط ده وهمى لان الشريط اصلا معمول مش من شركة ادوية ولا حتى الترمادول نفسه و طبعا كله بياخد و هوا مش عارف متصنع من ايه و كمية السموم

مصطلحات الترمادول

مترمل : يعنى الشخص الى قدامك ضارب ترامادول بدل ما يقولك مبرشم و كده و تختلف من مكان لمكان
فرده : المقصود بيها حباية واحدة
علبة : العلبة دى بيبقى فيها عشر شرايط و كل شريط 10 حبايات يعنى بمجموع 100 حباية
باكيت : ده باكيت كبير بيحتوى على 10 علب و كل علبه 10 شرايط و كل شريط 10 حبايات

علاج الترامادول
العلاج من الإدمان وخاصة الترامادول فيجب أن يمر المريض بثلاث مراحل: الأولى وهى مرحلة سحب المخدر من الجسم وهى مرحلة تتراوح من 4 أيام : 15 يوما حسب الجرعة المستخدمة فى السابق ومدة استخدام المخدرات. وبالنسبة لإدمان الترامادول فإن معظم الحالات يمكن علاجها فى المنزل ولكن فى بعض الحالات يقد يستلزم الأمر دخول المستشفى للسيطرة على الأعراض الانسحابية، ويتم علاج هذه المرحلة بوقفة فجأة مع إعطاء المريض بعض الأدوية التى تخفف من الأعراض الانسحابية مثل العقاقير التى تساعد على النوم (باستخدام مضادات الاكتئاب أو الذهان ويفضل عدم استخدام المهدئات الصغرى حتى لا يحدث إدمان عليها) ويمكن إعطاء بعض من المسكنات التى تعمل دون التأثير على المخ مثل الفولتارين أو الكيتوبروفين. 

والمرحلة الثانية  للتخلص من الترامادول وهى مرحلة التشجيع وزيادة الدافعية للاستمرار على العلاج وعدم العودة للمخدرات، وتتم هذه المرحلة بواسطة الطبيب النفسى أو الأخصائى النفسى ويكون وقتها بعد الانتهاء مباشرة من مرحلة التطهير من السموم.

المرحلة الثالثة وهى مرحلة العلاج السلوكى والمعرفى لتغيير المعتقدات والأفكار الخاطئة المتعلقة باستخدام المخدرات والنظرة تجاه النفس والمجتمع. وكذلك يتم علاج الاضطرابات النفسية، التى قد تكون سببا فى الإدمان مثل الاكتئاب والقلق. 

كما أن العلاج النفسى قد يتم من خلال جلسات العلاج الفردى أو الجماعى وبمعاونة المجموعات المعاونة، التى تتكون من مجموعة من الأشخاص سابقى الإدمان ولكنهم أقلعوا عنها الآن وفيها يتم تبادل الخبرات وتقديم الدعم للأشخاص الآخرين وحديثى الإقلاع عن المخدرات و علاج الادمان .

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 247 مشاهدة
نشرت فى 23 يونيو 2013 بواسطة tramadol

الاقلاع عن تناول الترامادول

tramadol
»

أقسام الموقع

ابحث

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

38,089