نحاول في هذا المقال أن نقدم بعض لنصائح الصحية المفيدة للشباب ليكون أكثر حيوية ونشاط ويكون قادر على العيش والإنتاج  وإليكم يا شباب هذه النصائح فيا حبذا لو ننفذها مع بعض, وكن على يقين أن حياتك ستتغير إلى الأحسن إن شاء الله وستكون سبب للوقاية من الكثير من الأمراض.

أولا: لابد من ممارسة الرياضة وياريت تكون يوميا ومش شرط انك تذهب لصالة ألعاب أو تكون رياضي محترف عشان تحصل على فوائد الرياضة يكفيك أنك تمشى يوميا نصف ساعة بس ياريت يكون المشي بسرعة وبانتظام وده بيحميك من أمراض القلب ولو مش هتقدر تمشى يوميا ممكن تمارس تمرين رياضية ثلاث مرات أسبوعيا  لأن ممارسة الرياضة بتحميك من أمراض كتير.

ثانيا: عايزك تكتر من أكل الخضروات والفاكهة وخصوصا الطماطم والعنب الأحمر فهذا يساعدك على تجنب الكثير من الأمراض مثل جلطة الدماغ وداء السكر.

ثالثا: ابتعد عن التدخين بأي طريقة لأنها تسبب أمراض خطيرة جدا مثل أمراض القلب والرئتين والسرطان وبرغم كل ده أنا عايزك تسيبها من اجل الله لأن أنت أكيد عارف إن هي حرام.

رابعا:أنا بصراحة عايزك متتكلمش في المحمول كتير عشان الأشعة التي تصدر منه تضر بجهازك العصبي وعشان أوفر لك برضه , أنا خايف عليك لأن فعلا الأشعة الكهرومغناطيسية الصادرة منه ضارة جدا فياريت متستخدموش إلا عند الحاجة.

خامسا: اشرب ما يعادل 8 أكواب يوميا من الماء وفى الحر اللي إحنا فيه ده لازم تزود الكمية لأن الماء بيساعد الجسم على التخلص من الفضلات والسموم وكمان بيحافظ على درجة حرارة الجسم العادية.

سادسا: أنا عايزك تهتم بصحتك شوية فياريت تعمل فحص شامل كل مدة وليكن كل  ستة شهور أو كل سنة بس المهم تعمل لأن صحتك أمانة لازم تحافظ عليها.

 وإليك الآن بعض النصائح الخفيفة:

1-لا تشرب الشاي أو أي شراب وهو ساخن لأن ده ممكن يعرضك للإصابة بسرطان الفم أو المريء.

2-امضغ الطعام جيدا.

3-لا داعي للعجلة السرعة خذ وقتك في إنجاز الأعمال حتى لا تؤدى السرعة لارتفاع ضغط الدم

4-تناول السمك ولو مرة واحدة في الأسبوع لأنه يحتوى على كثير من البروتينات وده يقلل من الوفيات بسبب جلطات الدماغ.

5- المفروض نقلل القهوة للحوامل والمصابين بارتفاع ضغط الدم.

6- قلل من تناول الدهون وتجنب الطعام المقلي قدر المستطاع

زورو الرابط

www.partyhouseeg.com

المصدر: Party House .. Wedding Planer www.partyhouseeg.com

ساحة النقاش

Hidjabek
<p><strong>فففففففعلاً يا ريت نقدر حتى لو نص الكلام ده ...</strong></p> <p><strong>أنت صح ... بس فى حاجات منها محتاجين وقت وتعاقب أجيال حتى تترسخ فينا... منها موضوع التشيك آب والرياضة .. أعتقد إننا متأخرين فى الحاجتين دول شوية ...</strong></p> <p><strong>أنا حبة أضيف كام نصيحة كده كمان لاصحابنا عشان يحافظوا على صحتهم: </strong></p> <p><strong>1- لا تقلل عدد ساعات نومك عن 8 ساعات..فقلة النوم تسبب العجز.. عدم التركيز..تواتر الذاكرة.....الخ</strong></p> <p><strong>2- تخلص من التوترات اليومية التى تواجهها ب 15 دقيقة تأمل فى اليوم...فتراكم التوترات بدون التخلص منها يسبب الإنفجار... وياسلام بقه لو جه الإنفجار ده مع مديرك فى الشغل :-))))))&nbsp;</strong></p> <p><strong>3- كل كل إللى نفسك فيه ... ولكن بكميات محدودة فالجسم يحتاج إلى كل أنواع الأكل.</strong></p> <p><strong>4- الوصفة السحرية هى الحب ... حب الحياه بكل ما فيها&nbsp;.. حب نفسك كما هى " بكل مميزاتها وعيوبها ، مع محاولة تغيير العيوب طبعاً&nbsp;(بيقولوا .. حب عيبك ... يحبه الناس)" ... حب من حولك كما هم "خد صاحبك على عبيه "&nbsp;...حب الطبيعة وتعود أن تتأملها وتغازلها فهى كفيلة أن تريح لك أعصابك (وكمان الطبيعة هى الوحيدة إللى لما هتعاكسها مش هتبص لك من فوق لتحت وتقولك ...يااااااااااااااا سم :-))))..&nbsp;</strong></p> <p><strong>الحب هو الكفيل بأن يجعلك متصالح مع نفسك ومن ثم&nbsp;تتحقق لك السعادة التى ننشدها جميعا...</strong></p> <p><strong></strong></p> <p><strong>&nbsp;</strong></p> <p><strong></strong></p>

بارتى هاوس إيجيبت

partyhouse
بارتى هاوس ايجيبت هى احدى الشركات الرائده فى مجال تنظيم الحفلات ، شهد لها الجميع منذ انطلاقها بالكفاءه والفكر الجيد المتميز اللذين مكناها من الانتشار بين اكبر عدد من العملاء والاستمرار بالعمل معهم، وكذا فتح اسواق جديده لتتواصل مسيرة النجاح. تتشرف ادارة بارتى هاوس ايجيبت بتقديم ما تملك من امكانيات »

ابحث

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

346,229