أحدث خامات وأشكال ونقشات الطرح  وانواعها

تاليف نجلاء الشريف

 

 

إيه هي أحدث خامات الطرح؟


كل فصل من فصول السنة له خامة، يعني في فصل الصيف ممكن نلبس الطرح الأقطان الخفيفة والشيفون.. وفي فصل الشتاء نلبس الطرح القطن الثقيلة شوية وهذه موضة جدا السنة دي، أما الأورجانزا والتول والشيفون فممكن نلبسهم في أي وقت وبيناسبوا أكثر السهرات والسوارية.

أحدث أشكال ونقشات الطرح إيه؟

الألوان المتداخلة مازالت موضة والطرح الكاروه والطرح المنقطة والطرح اللي فيها كور موجودة بكثرة والطرح المقلمة..
ومعظم الخامات دلوقتي فيها لمعة وممكن نلاقي اللمعة الفضي والذهبي مع بعض، يعني مثلا تلاقي القماش كاروه أحمر وأسود وفيه لمعة فضي أو ذهبي ولون رصاصي وفيه لمعة فضي، والأشكال المنتشرة الآن الطرح الضخمة زي (الشال)

واللمعة اللي موجودة في الطرح ممكن نلبسها في النهار؟
معظم البنات كانوا متخوفين إنهم يلبسوا الطرح اللي بتلمع في النهار لكن دلوقتي أصبحت موضة جدا.

هل ربطة الطرحة الإسبانش تراجعت شوية؟
أيوه الربطة الإسبانش تراجعت وأصبحت منتشرة حاليا الربطة المنفوشة وخصوصا الطرح الصوف المنقوشة ونازلة على الظهر كله وجود أكثر من طرحة مع بعض.

وإيه هي أحدث أشكال وأنواع البندانة؟
أولا أنا عايزة أنصح كل البنات بإنهم يلبسوا (البندانة القطن) في الأساس على شعرهم مباشرة لأنها مفيدة وصحية جدا وتمنع تساقط الشعر وتحافظ عليه وكمان بتساعد على وضع الدبابيس كويس ولا تساعد على تزحلق الطرحة.

وعلى فكرة البندانة دلوقتي بقت بديل عن الطرحة، يعني تقدر البنت تضع أكثر من لون للبندانة على إنهم طرح ملونة وتضع في النهاية طرحة واحدة في الواجهة، وفيه أنواع كثيرة من البندانة زي البندانة "الليكرا "- "شيفون"- "التول". وعرضها 10سم وطولها 30 سم وكمان البندانة المستطيلة والبندانة الكاملة على الرأس وممكن البنت تلبسها بطريقة مائلة والعكس.

واذا اردتى ان تعرفى عن كيفية استخدام الطرحة لاخفاء عيوب الوجة انتظرينى المرة القادمة.

المصدر: تاليف نجلاء الشريف

ساحة النقاش

fnonhendcom
<p>الموضوع لذيذ</p>
fnonhendcom
<p>شكرا على المقال واريد منك المزيد لكى نعرف سرجديد من اسرار الجمال</p>
fnonhendcom
<p>شكرا على المقال واريد منك المزيد لكى نعرف سرجديد من اسرار الجمال</p>

دكتورة نجلاء الشريف

bnatcom
دكتوراة في ادارة الاعمال سفيره للشئون السياسية والاستراتيجية حاصلة علي الرخصة الدولية للتنمية المستدامة ماجستير فى ادارة الاعمال وماجستير فى الأدارة المالية مأمورضرائب صحفية فى جريدة سينا الدولية والأنباء وصوت المحافظات عضو فى الجمعيات الأهلية »

ابحث

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

3,969,990