Bookingcw

حجوزات فنادق - طيران - تأشيرات - خدمات سياحية

أحد اهم طلبات اي سفارة في اوروبا او امريكا، كشف حساب بنكي لمدة من ٣ الى ٦ شهور، علشان يتأكد انك قادر ماديا على السفر. 

اهمية انك تقدم كشف حساب مرتبك ويكون مبين حركة الحساب بالمرتب والمسحوبات الشهرية، مع الابقاء آخر كل شهر على فائض مالي يدل على قدرتك على السفر والانفاق. كمان حذرت من وضع مبلغ مالي كبير قبل طباعة كشف الحساب بيومين، علشان مفقوسة وشكلها وحش.  

يبقى حضرتك تكون عامل حسابك ان في مبلغ هيفضل في الحساب آخر كل شهر لمدة ال٦ شهور الجايين، علشان لما تطبع كشف الحساب يكون الرقم ده موجود اخر كل شهر.

واحيانا بعض السفارات بتطلب منك بيان ارصدة ودا بيكون ورقة من خدمة عملاء البنك اللى انت فاتح حساب فيه بتوضح للسفارة انت فاتح حساب من امتى وفيه رصيد اد ايه بجميع العملات لو فاتح حساب بعملات مختلفة

كام بقى الرقم ده؟ 

من اصعب الاسئلة الي بتيجي ليا. لان الموضوع نسبي وبيختلف من سفارة للتانية. يهم السفارة ان يكون معاك مبلغ مالي كافي لمصاريف رحلتك وزيادة. يعني لو بتقدم على الشنجن، ممكن تحسب لرحلة اوروبية مبلغ ١٠٠ يورو في اليوم، فانت لو مسافر اسبوعين، الحد الادني للرصيد المفروض يكون مثلا في حدود ١٤٠٠ يورو الي ٢٠٠٠ يورو. انت مش هتصرف كدة طبعا، بس في السفارة ممكن يكونوا بيحسبوا على ارقام اعلى.  

 لو بتسحب مرتبك الشهري كله من حسابك كل شهر ومفيش فائض، يبقى تحط ما يعادل المبالغ دي بالمصري في حسابك من قبل التقديم على اي سفارة بفترة ٦ شهور.  

لو عندك حسابات بنكية فيها ودائع او حسابات توفير في البريد حتى، اطبعها وقدمها مع كشف حسابك. المطلوب انك تثبت انك مقتدر ماديا ولا تنوي الهرب الي اوروبا او امريكا. ممكن ما يبصوش فيهم خالص، بس يكونوا معاك احتياطي.  

لو انت طالب، ومعندكش حسابات بنكية باسمك، تقدم الحسابات الخاصة بكفيلك الخاص، والدك والدتك عمك خالك خالتك … الي بيتعهد بالصرف عليك في الرحلة، مع ما يثبت صلة القرابة لو درجة ثانية زى شهادة الميلاد بتاعتك

القاعدة العامة في لغة الاحتمالات – نسبة حصولك على التأشيرة اعلى بكشف حساب كبير عن كشف حساب صغير … انا بتكلم بلغة الاحتمالات … علشان محدش يقولي انا حسابي كان فيه ٣٥ جنية واتقبلت. انا بقول احتمالات اعلى. 

انا متأكد ان في ناس اخدت التأشيرة بمبالغ صغيرة ومتوسطة، يا ريت كل حد اخد تاشيرة اوروبا او امريكا اول مرة قريب وفاكر رصيدة في الحساب البنكي يقولنا رصيده كان كام  … ومش هنحسده والله :)… هل كان تحت ال١٠ الاف جنية ولا بين ١٠ الى ٢٠ ، ولا بين ٢٠ الى ٣٠ ؟…. علشان نقدر نتحسس مع بعضينا يعني كدة رقم يكون هو الحد الادنى للتقديم. 

Bookingcw

فكر جديد للسياحة والسفر فى الوطن العربى والعالم

ساحة النقاش

BookingCW

Bookingcw
يمكنك حجز أي شيء تحتاجه في رحلتك بدءًا من تذاكر الطيران والفنادق والتنقلات وتأجير السيارات والتأشيرة و المعالم السياحية والجولات وخدمات الاستقبال والارشاد »

ابحث

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

15,646

أسئلة شائعة

ما هي المنتجات التي يمكنني العثور عليها فى بوكينج سى دبيلو؟ 

يمكنك حجز أي شيء تحتاجه في رحلتك بدءًا من تذاكر الطيران والفنادق والتنقلات وتأجير السيارات والتأشيرة و المعالم السياحية والجولات وخدمات الاستقبال والارشاد
----------------------------------

لقد أنهيت تسجيلي ولكن لا يمكنني تسجيل الدخول وأعطاني خطأ يفيد بأن التفاصيل غير صحيحة؟

راجع كلمة المرور الخاصة بك مرة أخرى وتأكد من نفس البريد الإلكتروني الذي تدخله عند التسجيل هو المسجل بالفعل فالموقع
----------------------------------

لقد أكملت تسجيلي ولكني لم أتلق بريدًا إلكترونيًا بالتسجيل؟

أعد التحقق من بريدك الإلكتروني مرة أخرى إذا كان صحيحًا ، ارجع إلى فريق خدمة العملاء للتأكد من إكمال جميع الخطوات معهم
-----------------------------------

أحاول تسجيل الدخول إلى حسابي ولكن يعطيني مستخدم غير موجود؟

تأكد من تسجيل الدخول من منطقة وصول المستخدم وليس منطقة الوكالة ، تأكد بأن حسابك تم تفعيله بنجاح
--------------------------------------

نسيت كلمة المرور الخاصة بي ، فماذا أفعل؟

اضغط على استرجاع كلمة المرور الخاصة بك وأدخل البريد الإلكتروني الخاص بالتسجيل ، ثم سيصلك رابط لكلمة المرور الجديدة
------------------------------------

لا أستطيع العثور على فندق أريد حجزه؟

عند إجراء البحث أولاً ، اختر: اسم المدينة والتواريخ والغرف والجنسية ثم اضغط على بحث وانتظر حتى تظهر جميع النتائج. اكتب أول ثلاثة أحرف من اسم الفندق في منطقة التصفية ، إذا لم تتمكن من العثور على الفندق ، فيرجى الاتصال بفريق الدعم