السلام عليكم

أهلا و سهلا بكم معنا فى هذا الموضوع الخاص بالشيرنج فأنا أعرف ان الكثير يسمع عن الشيرنج ولكن لا يعرف

 

ما هو الشيرنج

اعزائى زوار الموقع هى بنا نتعرف على الشيرنج

 

الشيرنج - SHARING

الشيرنج هو عبارة عن ربط اجهزة الكمبيوتر ببعضها من خلال شبكة الانترنت بمعنى ان جهاز كمبيوتر واحد متصل بالانترنت يستطيع ان يرسل بيانات كارت أشتراك أصلى الى عدة أجهزة أخرى لتستقبل بيانات الكارت وتفتح القنوات المشفرة أن كان الكارت عندك.



السيرفر - SERVER

وهو جهاز الكمبيوتر الذى يرسل بيانات الكارت الى المستقبلين وهو أما ريسيفر دريم بوكس او جهاز كمبيوتر يعمل بنظام اللينوكس او ويندوز أكس بى وطبعا أشتراك DSL و طبعا كارت اشتراك أصلى وأخيرا مبرمجة فونيكس لقراءة الكارت وهى متوفرة ومعظم مبرمجات الكروت تعمل بنظام الفونيكس 600 وهذا ما نريده.



المستقبل - CLIENT

وهو المستقبل لبيانات الكارت المستقبلة من السيرفر وه أما دريم بوكس أو ما شبه من عدة أجهزة جديدة تعمل بنظام الدريم بوكس او هيوماكس 5400 أو معظم كروت الستالايت أو أجهزة ألاريون لأستقبال السيكا وجارى تجربتها على الاريديتو.

 

 

نظام البث :

نظام بث السيرفر يكون أما نيوكامد NEWCAMD أو جى بوكس G-BOX أو عدة أنظمة أخرى منها الجديد ومنها القديم ولكن أحسنهم وانا افضله لسهولته هو النيوكامد لسهولة انشاؤه وسهولة استقباله.

لابد من معرفة هذه البيانات لكى تستطيع ان تستقبل النيوكامد :-
1 - أسم الهوست أو الايبى HOST OR IP
2 - رقم البورت PORT
3 - أسم المستخدم USER
4 - الرقم السرى للمستخدم PASSWORD
5 - رقم DESKEY

انتظرونا فى المقالات القادمة سوف نبين لكم

- انواع الشيرنج

- والاجهزة التى تعمل على هذا النظام .

مع تحيات

شركة نايل سا ت لتنمية التكنولوجية

0111967237

المصدر: عبدالله سات

ساحة النقاش

arabic-office
<p>الف شكر على المجهود بس ياريت شويه تفاصيل عن ازاى اشترك فى السيرفر وازاى ادفع وياترى ممكن اشترك حتى لو فى محافظه تانيه زى اسيوط مثلا ياريت ممكن ترد عليا مع العلم انى مشترك على النت وعندى شبكه نت dsl</p>

عدد زيارات الموقع

384,685