الفنان محسن النصار

mohsenalnassar
الموقع يمثل القيم الجمالية والفكرية والفلسفية والثقافية والأجتماعية في المجتمع الأنساني ويعتمد المسرج الجاد اساس له وتقوم فكرةالمسرح الجاد على أيجاد المضمون والشكل أو الرؤية؛ لكي تقدم بأفكار متقدمة من النواحي الجمالية والفلسفية والفكرية والثقافية والأجتماعية وتأكيدها في المسرحية ، وكلمة جاد مرتبطة بالجدية والحداثة التي تخاطب مختلف التيارات الفكرية والفلسفية والسياسية والعقائدية. بدأ المسرح كشكل طقسي في المجتمع البدائي ، وقام الإنسان الذي انبهر بمحيطه بترجمة الطقس إلى أسطورة ، ولتكون الصورة هي مقدمة للفكرة التي ولفت آلية الحراك العفوي ، ثم الانتقال بهذا الحراك إلى محاولة التحكم به عبر أداء طقوس دينية أو فنية كالرقص في المناسبات والأعياد, وولادة حركات تمثيلية أداها الإنسان للخروج عن مألوفه .. وأفكار التقطهاوطورها فيما بعد الإغريق وأسسوا مسرحهم التراجيدي ، ومنذ ذلك الحين والمسرح يشكل عنصرا فنيا أساسيا في المجتمع ، ويرصد جوانب مختلفة من الحياة الأنسانية ، ومع كل مرحلة نجد أن المسرح يواكب تغيراتها وفق رؤى جدية غير تقليدية ، و تبعا للشرط ( الزمكاني ) شهد هذا الفن قدرة كبيرة على التجدد من المسرح التراجيدي الكلاسيكي الى الرومانسي والى كلاسك حديث إلى الواقعي والطبيعي والرمزي والسريالي واللامعقول ومسرح الغضب ، والسياسي وفي كل مرحلة من مراحل تطور المسرح تحمل بدون شك بعدا جديا وتجريبياً تتمثل إشكاليات تلك المرحلة وتعبر عن ظروفها الثقافية والاجتماعية والسياسية والاقتصادية , المسرح الجاد يؤكد قدرة المسرح على أستيعاب التجارب السابقة وإعادة صياغتها ، نحو الحداثة والخروج من العلبة الإيطالية إلى الفضاء المفتوح ، وتناول عناصر العرض المسرحي التي وضعها ستانسلافسكي ( التكامل والتوازن بين الكاتب والمخرج والممثل والجمهور) بطرق جديدة وبما أن أهم سمة في المسرح الجاد هي المعاصرة نحو التحولات المعرفية والتي هدمت كثيرا من الحواجز و كانت مقدمة لولادة الأفكار المعرفية الكونية ، فأثبت المسرح الجاد وجوده ليواكب الحداثة بكل مكوناتها ، و أثبت وجوده في العالم كله ، خلال العقدين الأخيرين من القرن العشرين ، حمل شرف ولادة مسرح اللامعقول على يد يوجين يونسكو وصموئيل بيكت وفرناندوا أرابال .. هو مسرح الكل بامتياز أوربي – عربي – أمريكي.. الكل ساهم ويساهم في تطويره ووضع خصائصه .. و يمتاز المسرح التجريبي بتجاوزه لكل ما هو مألوف وسائد ومتوارث و الإيتان التجريبي إمكانية تجاوز الخطوط الحمراء البنوية والشكلية من خلال ( جسد ، فضاء ، سينوغرافيا ، أدوات ) .. ومنها : - تفكيك النص و إلغاء سلطته ، أي إخضاع النص الأدبي للتجريب ، والتخلص من الفكرة ليقدم نفسه يحمل هم التجديد والتصدي لقضايا معاصرة ويوحد النظرة إليها عبر رؤيا متقدمة ،أو على الأقل رؤيا يمكننا من خلالها فهم ما يجري حولنا عبر صيغ جمالية وفنيةوفلسفية ، لكنها في جوهرها تمثل جزءا من مكاشفة يتصدى لها المسرح كفن أزلي باقٍ مادام الإنسان موجودا . السينوغرافيا والفضاء المسرحي ويتأتى دور التعبير الجسدي في توصيل الحالة الفنية وكأن الحركة هي اللغة التي يضاف إليها الإشارات والأيحاءات والعلامات والأدوات المتاحة لمحاكاة المتفرج .. أسئلة مطروحة أمام المسرح الجاد : تقف أمام المسرح الجاد كثير من الأسئلة ، ويحاول المسرحيون تجاوزها عبر المختبر المسرحي ، ومن هذه الأسئلة : لماذا لا تكون اطروحات العرض أكثر منطقية عبر توظيف عناصر العرض وفق توليفة متكاملة للغة والحركة والإشارة والعلامة ؟ لماذا لا يستفيد من التراث الشعبي ؟ ماذا عن الغموض ؟ - لماذا القسرية في إقصاء الخاص لصالح العام ؟ وهل يمكن أن ينجح ذلك ؟ - ماذا عن اللغة ؟ وهل هي عائق أمام انتشاره العالمي ؟ يبقى المسرح الجاد تجريب لضرورة من ضرورات الحياة بمجملها ، والمسرح يطرح أسئلة كبيرة وهذه إحدى مهامه الأساسية ، ويعكس إلى حد كبير الهواجس التي تعتري باطن الإنسان قبل ظاهره ، ورغم الأسئلة المطروحة وجديتها ، تجد المسرحية أفكارا وفلسفة للنص ،وبالتالي خلق فضاء أوسع للأداء عبر صيغ جمالية مؤثرة ذات دلالة معبرة .. كما توظف الإضاءة والحركة والموسيقى والرقص على حساب النص , المخرج هو المحور في العرض , الممثل هو أداة في تشكيل العرض الحركي . The idea of theater hard to find content and form, or vision; to provide ideas advanced aesthetic and philosophical, intellectual, cultural, social and confirmed in the play, and the word seriously linked to serious and modernity that address the various currents of intellectual, philosophical, political and ideological. Started the theater as a ritual in primitive society, and the man who impressed with his surroundings translate weather to the myth, but the picture is the introduction of the idea and pointed out the mechanism mobility spontaneous, then move on to this movement to try to control it through the performance of religious rituals or artistic dancing on special occasions and holidays, and the birth of movements performed by the representative rights of a departure from the familiar .. And ideas Altqthaootoorha later Greeks and founded their theater tragic, and since then, the theater is an art major in the community, and monitors various aspects of human life, and with each stage, we find that the stage accompanied by variations according to the visions of the seriousness of non-traditional, and depending on the condition (Elzimkane) saw this art great capacity for regeneration of the theater tragic classical to romantic to Klasak talk to the real, natural, symbolic and surreal and the absurd, theater of anger, and political in every stage of the development stage with no doubt dimension seriously and empirically is problematic that stage and reflect the circumstances of the cultural, social, political and economic scene hard confirms the ability of theater to absorb the experiences and re-formulated, about modernity and out of the box the Italian to the open space, and address elements of theater developed by Stanislavski (integration and balance between the writer and director, actor and public) in new ways and in that the most important attribute in the theater seriously is contemporary about the transformations of knowledge and demolished many of the barriers and the introduction of the birth of ideas, knowledge universal, proving the stage hard and presence to keep pace with modernity, with all its components, and proved its existence in the whole world, during the last two decades of the twentieth century, carrying honor the birth of the theater of the absurd by Eugene UNESCO, and Samuel Beckett and Fernando Erabal. . All theater is par excellence a European - Arabic - U.S. .. Everyone contributed and contributes to the development and the development of its properties .. And is characterized by experimental theater crossed all that is familiar and prevalent inherited and ethane and the possibility of experimental crosses red lines and structural form of the (body, space, Scenography, Tools) .. Including: - the dismantling of the text and the abolition of authority, ie, subjecting the literary text of the workout, and get rid of the idea to present itself bears are the renewal and to address contemporary issues and unite view it through the vision of an advanced, or at least a vision by which we can understand what is happening around us through the forms of aesthetic and Ffinehovelsfah, but essentially, it is part of the showdown addressed by the theater as art remains eternal as long as human exists. Scenography and theatrical space and the role of physical expression comes in the delivery of the technical status as if the movement is the language that is added to the references and nods, signs and tools available to simulate the sidelines .. Questions to the serious stage: standing in front of the stage many of the hard questions, and trying to overcome through the Dramatists theater lab, and these questions: Why do not you be more logical theses display through the display elements according to the employment of an integrated combination of language, movement, and the signal and the mark? Why not take advantage of folklore? What about mystery? - Why in the forced exclusion of special public interest? Can it succeed? - What about the language? Is it a hindrance to the spread of the world? Remains the theater hard workout to the need of the necessities of life as a whole, and theater raises big questions and this is one of its primary functions, and largely reflects the concerns Taatari soles of rights before the face, and despite the questions raised and seriousness, find a theatrical ideas and philosophy of the text, thus creating a space to perform across the formats aesthetic influential significant expressive .. It also employs lighting, movement and music and dance at the expense of the text, is the director axis in the show, the actor is a tool in shaping the supply motor.