افضل 6 طرق لرفع ميزانيه حمله اعلانيه لتزويد مبيعاتك

إن الحملة تكون شغالة كويس وبتحقق معاك نتائج كويسة بالفعل، لأنك لو عملت scaling لحملة مش شغالة كويس ومش بتحقق نتائج كويسة فانت كده بتزود خسارتك مش العكس.
إن معدل التكرار frequency لحملتك مش عالي، تعرف ده ازاي؟هتروح لتقرير الإعلان في مدير الإعلانات وتختار توقيت الإعلان آخر شهر مثلا، ومن قسم columns هتختار delivery، وتشوف العمود الخاص بالـ frequency اللي هو معدل تكرار ظهور الإعلان لجمهورك المستهدف: لو معدل التكرار أقل من 3 كده حملتك تمام مفيهاش مشكلة انك تعملها scaling. لو معدل التكرار من 3 لـ 6 كده ممكن تعمل scaling برده بس تكلفة التفاعل الواحد هيعلى معاك شوية. لو معدل التكرار أكتر من 6 كده إعلانك ميت مينفعش تعمل معاه scaling، لأن لو عملت scaling إعلانك هيفضل يكرر نفسه قصاد نفس الجمهور، فلازم تغير من استهدافك إما تغيره تماما وتختار جمهور تاني، وإما توسع نطاق الاستهداف بتاعك سواء من خلال الخريطة أو من خلال إضافة اهتمامات أكتر، ويفضل إنك تعمل جمهور مخصص Custom Audience من الناس اللي تفاعلت مع إعلاناتك خلال آخر مدة معينة وتعملهم استبعاد علشان الإعلان ميظهرش تاني ليهم.
إن الحملة تخطت مرحلة التعلم Learning Phase، والمقصود بيها ان الاعلان حصل على 50 نتيجة على الأقل خلال أسبوع (هيتم شرحها بالتفصيل في مقال قادم)، فلو إعلانك لسة جديد استنى لما يتخطى المرحلة دي ومتعملش أي تعديلات جوهرية في الحملة قبل ما تعمل scaling.
لو عندك أكتر من مجموعة إعلانية داخل نفس الحملة ومقسم الميزانية عليهم، فعّل خيار CBO ‪(‬Campaign Budget Optimization‪)‬ من القسم الرئيسي للحملة Campaign Level.
مش معنى إنك زودت الميزانية إنك هتفضل تحصل على نفس تكلفة النتيجة اللي حققتها مع الميزانية الصغيرة، فلو لقيت تكلفة الرسالة مثلا زادت عن الأول فكده انت محتاج توسع نطاق استهدافك علشان تزود عدد الجمهور، وأفضل حاجة تعملها بخصوص النقطة دي إنك تعمل جمهور مشابه Lookalike Audience من الجمهور اللي تفاعل معاك قبل كده Custom Audience بس هتخليه لوحده في مجموعة إعلانية جديدة Ad Set، وممكن برده تعدل على المجموعة الإعلانية اللي موجودة بالفعل وتزود في عدد الاهتمامات Interests أو توسع النطاق على الخريطة بحيث تزود عدد الجمهور المحتمل Potential Reach‪‬.
لو عامل أكتر من إعلان في نفس الحملة، أكتر من نَص Text وأكتر من صورة أو فيديو، اعمل مقارنة بينهم وشوف مين أكتر إعلان فيهم حقق نتائج كويسة وكمّل عليه ووقف الباقيين لو أداؤهم مش كويس.

طيب افرض معنديش وقت أنتظر زيادة 20%‬ من الميزانية كل 3 أو 4 أيام ومحتاج أرفع ميزانية الإعلان بشكل سريع؟

ساعتها هتحتاج تعمل حملة جديدة تماما وتستغنى عن الحملة القديمة وتحدد الميزانية اللي محتاجها في الحملة الجديدة مرة واحدة، بس لازم تاخد بالك إنها برده هتحتاج فترة تفضل في مرحلة الـ Learning Phase لحد ما تجيب 50 نتيجة على الأقل علشان توصل لمرحلة الاستقرار، زائد إن الإعلان بالطريقة دي ممكن يظهر لنفس الجمهور اللي شاف إعلانك القديم فمش هيكون، فالحل إنك تستبعد كل من تفاعلوا مع الإعلان القديم أولا من خلال إنشاء جمهور مخصص Custom Audience زي ما تم توضيحه في النقطة رقم 2 الخاصة بمعدل التكرار Frequency.
متضعيش الفرصه واحجز مكانك فى مؤسسه_فكر_للتدريب وتتأهل لسوق العمل
------------------------------------------------------------كلمنا وابدا اول خطوات مستقبلك_الحقيقيللحجز والإستفسار بمؤسسة فكر للتدريب :ت: 0552361431 - 0552281431م : 01012242661- 01283487287 - 01142231169------واتساب : 01012242661------العنوان:الفرع الاول :الزقازيق _المحطه _القصر الابيض.الفرع الثاني :الزقازيق _شارع السلام _بجوار جامعة الزقازيق _عمارة المقاولون.الفرع الثالث :طنطا - اول شارع سعيد بالتقاطع مع شارع الجلاء - عماره مصر للتأمين أعلى رنين - عماره(ب)Follow us onwebsite: http://www.fekrfoundation.comInstagram: http://www.instagram.com/fekrfoundationsFekr Foundation Page : https://www.facebook.com/fkrfoundFashion Page : https://www.facebook.com/fekrfashion/Sign fashion factory Page : https://www.facebook.com/signfashionfactoryTelegram: https://t.me/Fekrfoundation2021E-mail: [email protected]

المصدر: https://bit.ly/2HSn1EF
  • Currently 0/5 Stars.
  • 1 2 3 4 5
0 تصويتات / 219 مشاهدة
نشرت فى 18 سبتمبر 2021 بواسطة fekrfoundation

مؤسسة فكر للتدريب والتنمية

fekrfoundation
من نحن »

ابحث

تسجيل الدخول